Matkakuumetta

Tänäaamuna iski aivan hillitön matkakuume! Oikeastaan oon haaveillut jo pitkään lentokoneella matkustamisesta, mutta viimeöinen uni Grand Canyonista oli kuin piste iin päälle. Tilannetta ei toki helpota yhtään se, että muutama kaverikin on lähdössä reissuun lähiaikoina. Ehdotinkin Mikolle, että jos Ryanair kaikessa edullisuudessaan lennättäisi meidätkin johonkin syyslomalla. Mikko ei asiaa tyrmännytkään.

Mun unelmien matkakohteisiin ei tosin ole varaa, eikä Ryanair edes lennä näihin kohteisiin, joten ne jäävät toistaiseksi vielä unelmiksi. Ajattelin kuitenki tuoda nämä kohteet kaikkien tietoisuuteen nyt.

http://iguide.travel/Rio_de_Janeiro/Introduction
Brasilia ja Rio on ollut mun listalla niin pitkään etten mä edes muista, miten kiinnostus tätä maata ja kaupunkia kohtaan syntyi. Rio de Janeiro taitaakin olla ainut rantalomakohde mun listalla ja jotenkin mun innostukseen on vaikuttanut upeat kuvat Copacabanalta ja Ipanemalta, näiltä maailmankuuluilta hiekkarannoilta. Mielikuvahan Riosta on se, että siellä biletetään 24/7 ja kaikki on ihanaa ja kaikki on onnellisia ja rikkaita. Totuushan kuitenkin on se, että kaupunki kuhisee rikollisia ja slummeja löytyy heti huippuhotellin nurkan takaa. Ajatus tästä ei kuitenkaan ole milläänlailla vaikuttanut mun haaveiluihin päästä edes kerran elämässä vierailemaan tässä etelä-Amerikan valtiossa, mieluiten vielä karnevaaliaikaan.

http://ravintolalumbini.com/alluploads/nepal_headerfull.jpg
Nepal. Ah, tuo kylmä, Himalajan maa. Rakastan vuoria. Onko enää parempaa syytä haluta Nepaliin? Tämäkin kohde on ollut jo useita vuosia mun unelmien matkakohdelistalla ja on siellä varmaan taistelemassa Rion kanssa kärkisijasta. Nepalissa kaikkien niiden vuorenhuippujen lisäksi mua varmaan kiehtoo se niin erilainen kulttuuri ja miljöö, joita ei länsimaista löydy. Okei, tämän perusteella mä haluaisin myös kaikkialle muualle Aasiaan, mutta kun ne vuoret ovat edelleen siellä Nepalissa...

http://top-10-list.org/wp-content/uploads/2009/05/iceland.jpg
Pysytellään edelleen kylmissä olosuhteissa ja lennetään Islantiin, vähän lähemmäs koti-Suomea kuin edelliset listan kohteet. Mua on aina kiehtonut pohjoisen karuus ja yksinkertaisuus. Tähän lisättynä saaren tuliperäisyys, joka mua on aina jollain tasolla kiehtonut. Viime keväänä mun usko Islantiin tosin meinas pettää, kun se ja sen tuhkapilvi meinasi pilata mun Saksaan lähdön täysin. Mutta nyt se on unohdettu ja anteeksiannettu. 

http://www.ak-matkat.fi/rooma/zkuvat/colosseum.jpg
Kaikki tiet vievät Roomaan. Ikävä kyllä Rooma on melkoinen turistirysä, mutta se ei kuitenkaan ole lamaannuttanut mun kiinnostusta tuota sivistyksen kehtoa kohtaan. Eniten mua Roomassa kiinnostaakin sen historiallisuus. Ei siksi, että kaikki muutkin maailman ihmiset haluaisivat nähdä esim. kuvassa esiintyvän Colosseumin, vaan siksi, että ajatus tuntuu uskomattomalta. Ajatus siitä, että tämä pytinki on rakennettu satoja vuosia sitten. Ja tietäen, mitä sen sisäpuolella on tapahtunut... sanotaan näin, että mulle henkilökohtaisesti Rooman nähtävyyksien näkeminen tuottaisi suurta mielihyvää ja ajatukset niiden ympärillä muuttuisivat hetkessä yhtä ällistyttäviksi kuin esim. avaruuden äärettömyyden miettiminen. 

http://kellygrainger.files.wordpress.com/2010/02/machu-picchu-peru.jpg
Machu Picchu. Tässä Perun kohteessa yhdistyy edellisistä matkakohteista ainakin historiallisuus ja suuret korkeuserot, vuoristo. Mitäpä siitä sitten turhaa löpisemään.

Ja sitten kun mä olen rikas, niin mä aion mennä näihin kaikkiin!

Kommentit

Lähetä kommentti

Sana vapaa!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ol niingon gotonas!

Travel Always Finds a Way

Mary Kay

Omaisten suusta kuultua

Tie pohjoiseen - Kaunis Senjan saari