Jouluspecial

Mä rakastan joulua. Perinteistä, lahjapaperikahinan ja joululaulujen siivittämää juhlaa, joka alkaa epätoivoisesta  tarpomisesta jouluruuhkassa joululahjoja etsien, huipentuu 24. päivä perheen kesken vietettävään aattoon ja loppuu toisena joulupäivänä kylläisenä kaikista ihanista mauista, tuoksuista, tunteista ja kuvista. Joulu on ehdottomasi mun suosikkijuhla. 

Mä olen joskus muutamia vuosia sitten kirjottanut pienen joulunovellin, epävirallisen kaavan, jota mukaillen mä muistan viettäneeni lähes elämäni jokaisen joulun. Vaikka joulu on aina ihana ja huoleton, kaavasta poikkeaminen voi ottaa koville, vaikka se ei ole ylitsepääsemätöntä. Kun viettää tarpeeksi monta joulua saman kaavan mukaan, on kaavaa vaikea muuttaa: olen tässä asiassa ns. kaavoihin kangistunut. Viime aikoina jouluaaton lähes tunnilleen tarkka kaavoittuminen on alkanut kuitenkin särkyä ja ajatus tuntuu pelottavalle: mitä tapahtuu vuoden ihanimmalle juhlalle? Mä haluan kuitenkin jakaa nämä lähes kaikki 22 kaavan mukaan vietettyä joulua lukijoideni kanssa ja olen julkaissut Joulun kaavan Luovan aitan puolella.

Kaavasta on joskus poikettu ja mua on lähes pelottanut ne pettymyksen tunteet, jotka se on saanut mussa aikaiseksi. Mä niin rakastan jokaista joulun kaavan yksityiskohtaa, että mä haluaisin tarjota vastaavanlaisen joulun joskus omillekin lapsilleni. Voitte vaan kuvitella, miten sekavia tunteita minussa heräsi kuullessani, että ensi jouluna meitä onkin aattona vain neljä ihmistä juhlimassa ja loput saapuvat paikalle vasta joulupäivänä. Eniten mua tässä miehistövahvuuden puutteessa pelottaa se, että se voi jollain tavalla vaikuttaa jouluaaton tapahtumien kulkuun, kaavan muutokseen. Nyt mä olen kuitenkin vähän skarpannut ja päättänyt, ettei se saa häiritä mun joulun viettoa tai pilata sen tunnelmaa. Jos se minusta yhtään riippuu, kaava pysyy samana.

Joulun tienoo 2008
Mä en ole ihan varma, mikä se "juttu" on, joka mua joulussa niin paljon kiehtoo. Se saattaa olla se perheen yhdessäolo, jolloin lähes kaikki keskinäiset riidat unohdetaan ja keskitytään vain hauskanpitoon. Se saattaa olla joululaulut, joita ilman joulu olisi todella kuiva ja tylsä. Syynä on ehkä kaikki, mitä joulusta saa irti ihmisen kaikilla aisteilla. Aisteista ja joululauluista puheenollen, myös minulla on ehdottomat joululaulusuosikkini. Alla niistä muutama.

Vesku Loiri - Sydämeeni joulun teen


Joel Hallikainen - Tonttu

Tämän kappaleen jouluisuutta mä olen pohtinut, sillä tonttujahan on liikkeellä muulloinkin kuin jouluna eikä tässä mainita sanallakaan 'joulua'. Tätä kuitenkin soitetaan jouluna, joten ehkä se on sitten uskottava joululauluksi. Aivan uskomattoman ihana kappale, jonka sanoista tulee osittain mieleen koti Koskenpäällä, Kangasniemi.

Bing Crosby - White Christmas

---
Tänään aukesi siis ensimmäinen joulukalenterin luukku. 23 yötä ja joulu on täällä. Rauhallista joulun odotusta kaikille!

P.S. Jouluhömpötystä luvassa vielä lisää ennen h-hetkeä!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ol niingon gotonas!

Travel Always Finds a Way

Mary Kay

Omaisten suusta kuultua

Janoon kuolemisesta