Ruokapäiväkirja, viikko 1

07.02.11 maanantai
klo 7:00 omena, mandariini ja 0,5l vettä
klo 10:00 sämpylä (kurkkua, tomaattia, paprikaa, juustoa ja kalkkunaleikettä)
klo 12:00 porkkanaraaste, vaalea riisi, kanakastike, 2dl rasvaton maito, 2 dl vettä
klo 14:00 mandariini
klo 16:00 perunasipulisekoitus, kananmuna, 2 x ruisleipä (kinkkua, kurkkua), 3dl rasvaton maito, 3dl vesi
klo 20:00 3 x täysjyvätortilla (kevyt jauheliha, kurkkua, tomaattia, sipulia, salaattia ja tortillakastiketta), banaani, 30dl rasvaton maito ja 0,5l vettä

08.02.11 tiistai
klo 7:00 omena, mandariini ja 0,5l vettä
klo 10:00 suklaapatukka (Geisha) ja mandariini
klo 12:00 appelsiinisiivuja, 2 perunaa, possustroganoffia, 2dl rasvaton maito, 2dl vettä, ruisleipä
klo 15:30 pätkä mustaamakkaraa, ruisleipä (juustosiivu, salaatti, graavilohisiivu) ja banaani, 3dl rasvaton maito, 3dl vettä
klo 18:00 mandariini, 4 juustosiivua
klo 20:00 kaurapuuro kasvisrasvalvitenokareella, ruisleipä (juusto, salaatti, kinkkumakkara, kurkku) omena ja 0,5l vettä

09.02.11 keskiviikko
klo 7:00 rasvaton maust. jogurtti, pakastemansikoita, banaani, 3dl vettä
klo 12:00 vähän salaattia, paljon kurkkusiivuja, täysjyväpastajauhelihamössö, ruisleipä (kurkkua), marjarahka, 2dl rasvaton maito, 2dl vettä
klo 14:30 2 x mandariini
klo 16:00 itse tehtyä perunamuusia, mustamakkarapötkö, ruisleipä (2 juustosiivua, salaatinlehtiä ja graavilohta), 3dl vettä
klo 19:00 pari juustosiivua, mandariini
klo 20:00 kanasalaatti (kanasuikuloita, tomaattia, kurkkua, salaattia), 3dl vettä

10.02.11 torstai
klo 7:00 rasvaton maust. jogurtti, pakastemansikoita, omena ja 0,5l vettä
klo 10:00 suklaapatukka
klo 12:00 perunamuusi, neljä porkkanaohukaista, porkkanasalaattia, ruisleipä (tomaatti), 2dl rasvaton maito, 2dl vettä
klo 15:00 2 x ruisleipä (juusto, salaatti, graavilohi)
klo 20:00 4 x kanansiipi, ruisleipä (juusto, lauantaimakkara), banaani ja 0,5dl vettä

11.02.11 perjantai
klo 7:00 rasvaton maust. jogurtti ja pakastemansikoita, banaani ja 0,5dl vettä
klo 10:00 suklaapatukka, 2 mandariinia
klo 11:30 valkoista riisiä ja jauhelihakastiketta, porkkanaraastetta, ruisleipä, rasvaton maito 2dl, vesi 2dl
klo 16:00 hernekeittoa, 4dl rasvatonta maitoa, 2 x ruisleipä (juustoa, lauantaimakkaraa), 2dl vettä
klo 19:30 pala täytekakkua, pala kinkkupiirakkaa, sipsejä, karkkia, pieni lasillinen limsaa, kaksi isoa lasia valkoviiniä
Illan aikana: 2 x 0,33l olutta, 1cl viinaa

12.02.11 lauantai
klo 02:00 kolme kanansiipeä, ruisleipä (juusto, lauantaimakkara), 3dl rasvatonta maitoa
klo 10:15 rasvatonta maust. jogurttia ja vadelmamehukeittoa, banaani ja 0,5dl vettä
klo 13:15 hernekeittoa, ruisleipä (juustosiivu, lauantaimakkara, tomaattia), 2dl rasvatonta maitoa
klo 15:15 rasvaton vaniljajogurtti ja 3dl vettä
klo 17:30 kebab ranskalaisilla, 4dl limsaa
klo 21:30 valkosipuliset ranskaperunat ja nakkia, 4dl rasvatonta maitoa
Illan aikana: 1 x 0,33l karpalolonkero, 1 x 0,33l olut

13.02.11 sunnuntai
klo 11:00 kaurapuuro kasvirasvalevitenokareella, omena ja 0,5l vettä
klo 13:00 hernekeitto, ruisleipä (juusto, lauantaimakkara, kurkkusiivuja), 2dl rasvatonta maitoa, 4dl vettä
klo 16:20 rasvatonta vaniljajogurttia, 2 x ruisleipä (juusto, lauantaimakkara, kurkkua ja tomaattia) ja 0,5dl vettä
klo 19:30 pala juustoa, ruisleipä (juusto, lauantaimakkaraa, tomaattia), vähän täysjyvämuroja ja rasvatonta maitoa, omena ja 0,5dl vettä

-------------------------------------------

Tässä nyt sitten ensimmäinen otos ruokapäiväkirjasta. Aloin juuri pohtimaan, että kiinnostaneeko tuo ketään, mutta onpahan ainakin itselleni siinä muistutuksena. Jaa, että jotain analyysia ensimmäisestä ruokapäiväkirjaviikosta. No ensinnäkin, en ole merkinnyt tuohon leipien päälle levittämääni levitettä. Käytän kasvirasvalevitteitä, kotioloissa Flora Kevyttä useimmiten. Lisäksi en ole ottanut listaan sitä jokaista kertaa, kun olen käynyt yksittäin juomassa lasin vettä, vaan olen kirjannut ylös aterioiden yhteydessä nauttimani nesteet. Vettä siis juon kosolti enemmän, mitä lista antaa ymmärtää! Aineenvaihdunnan kannalta siis tosi jees!

Tuohan ei ole siis mikään täydellinen ruokalista. Vähän harmittaa nuo suklaapatukat tuolla. Huomaan taas miten heikko mä olen houkutuksien edessä, kun menen kavereiden kanssa koulun kahvioon. Ne hakevat kahvia ja sitten mulla herahtaa vesi kielelle kun nään kaikki ne suklaat siellä. Sitten mä olenkin jo jonottamassa kassalle suklaitteni kanssa. Hyi minä. Pois tämä minusta. Silloin tällöin ei haittaa, mutta että useammin kuin kerran viikossa on jo liikaa! Tähän kaikkeen lisättynä tuo perjantai ja lauantai... huoh.

Pidettyäni ruokapäiväkirjaa viikon ajan huomaan aivan mielettömän positiivisen muutoksen mun kasvis-marja-hedelmä-linjalla! Sanotaan, muutama kuukausi sitten ei olisi tullut kuuloonkaan, että listalla olisi ollut noinkin paljon sen sortin ruokaa. Haparointia on vähän vielä ilmassa, mutta se on pientä siihen verrattuna, että mä jonain päivinä ihan oikeasti saan kasaan sen kuuluisan puoli kiloa kasvikunnan tuotteita!

Leivän määrä näytti aluksi kamalan suurelta. Mutta koska olen pyrkinyt noudattamaan kaikissa syömissäni annoksissani lautasmallia ja ravintosuosituksia, leivän määrä ei olekaan niin iso. Ihmisen tulisi syödä päivässä about 7 palaa (täysjyvä-)leipää, jotta kuidun saanti olisi turvattu. Ennen en kauheasti syönyt tummaa leipää, mutta nyt suorastaan rakastan sitä! Minusta ei siis tule karppaajaa. Sen en usko sopivan mulle. Kaiken lisäksi, ihmisen kuuluu saada puolet energiaravintoaineistaan (hitaista) hiilihydraateista, joten mä en siinä mielessä oikein ymmärräkään karppausta?

Parannetaan ensi viikolla, jätetään ainakin nuo suklaat pois! :)

Kommentit

  1. Haha, toi kuulostaa kyllä niin paljon paremmalta (terveellisessä mielessä) kun allekirjottaneen viime viikon ruokailu. (: En ole mikään terveysihme.

    Olipa pakko vilkasta tota karppaustakin, kun sen mainitsit, ja heti tuli mieleen mahdollisen tulevan anopin kommentti kaikenlaisiin "poppakonstaihin". Hän on siis terveydenhoitaja ja kriittisesti kaikkia "jätän nämä pois" ja "pidän tällaisia paastoja" diettejä vastaan.

    Mutta tsemppiä! (: Hyvin tuo nyt mun silmiini näyttää menevän, tarttis itsekin saada joku motivaatio noitten hedelmien ja kasvisten lisäämiseksi osaksi ruokavaliota.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Sana vapaa!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ol niingon gotonas!

Travel Always Finds a Way

Mary Kay

Omaisten suusta kuultua

Janoon kuolemisesta