Jogurttivertailua

Jostain joskus kuulin, että jogurtti on huono laihdutusruoka, koska JOKO siinä on niin paljon kovaa rasvaa TAI siinä on kamala määrä sokeria. Otettiin näistä kumpi vaihtoehto tahansa, terveysvaikutukset ovat plusmiinusnollassa siis. Itse kuitenkin rakastan jogurttia ja se on niitä harvoja ruoka-aineita, joita kykenen esimerkiksi aamupalapöydässä (kiireessä) syömään. Ajankuluksi ajattelin sitten tänään vähän vertailla niitä jogurtteja, joita me yleensä jääkaappiimme haalimme kaupan hyllyltä. Neljä vahvaa ehdokasta Arla Ingmanilta, X-tralta ja Rainbow'lta kilpailevat keskenään. (Ravintoainesisällöt ovat sitten per 100g.)

Ensimmäisenä ehkä jääkaappimme suosituin tuote, Arla Ingmanin RASVATON VANILJAJOGURTTI (tai vaihtoehtoisesti rasvaton metsämarja- tai puutarhamarjajogurtti). No pojot tietysti heti sanasta 'rasvaton'! Tämähän tietysti on huijausta, koska jogurtissa on kuitenkin rasvaa, "huimat" 0,01g ja sekin sitä kovaa eli verisuonia pitkän ajan kuluessa räjäyttävää rasvaa. Nämä rasvalukemat ovat kuitenkin mielestäni suoranaista pilkunviilausta, joten pitäydytään edelleen ajatuksessa 'rasvaton'. Kalorimäärä per 100g on 40kcal ja sokeria löytyy 6,2g.

Toinen kestosuosikki on X-TRAN BANAANIJOGURTTI (joka on ihan järkyttävän hyvää verrattuna esim. Valion banaanijogurttiin!). Rasvaa siis 100g (1dl) annoksessa on 2g, hiilihydraatteja (eli melkolailla pelkkää sokeria) 14g. Rasvanlaadusta ei tuotteen kotisivulla mainita mitään, mutta yleisenä käsityksenähän on, että tavallisten maitotuotteiden rasva on sitä kovaa ja pahaa. Epäterveellisyys piikki kasvaa tämän jogurtin kohdalla siis taivaisiin verrattuna Arla Ingmanin rasvattomiin jogurtteihin. Kaloreita 1dl:ssa on 84kcal.

Oma henkilökohtainen uusi rakkauteni on RAINBOW'N TURKKILAINEN JOGURTTI. Mä en tiedä, kumpi on mun pahempi vihollinen tällä hetkellä, rasva vai sokeri, mutta tässä tuotteessa sokerikammoiset voivat ainakin huokaista helpotuksesta. Hiilihydraatteja kun on vaivaiset 3,7 g (tähän mennessä vähiten!), mutta rasvaa iljettävät 10g (tähän mennessä eniten!). Kokonaiskalorimäärä nousee 120g:aan. Itse kuitenkin olen siis rakastunut tähän rahkamaiseen jogurttiin ja tykkään siitä erityisesti jäisten vadelmien kanssa! Jogurtti on täyttävää, joten sitä ei kuitenkaan tule ahmittua, mikä on hyvä sen korkean rasvapitoisuuden vuoksi!).

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä vertailukohteena löytyy RAINBOW'N MAUSTAMATON RASVATON JOGURTTI. Tämä on ehdottomasti listan terveellisin vaihtoehto, sillä "rasvattoman" jogurtin rasvapitoisuus on 0,2g (okei, Arla Ingmanin "rasvattomassa" jogurtissa on vähemmän, mutta ei nyt takerruta yksityiskohtiin...) ja hiilihydraatteja eli sokereita 4,6g. Terveellisyys vain kasvaa, kun maustamattoman jogurtin sekaan heittää vaikka kourallisen jäisiä marjoja! Kalorimääräkin jää vaivaiseen 40g:aan eli samaan kuin Arla Ingmanin rasvattomissa maustetuissa jogurteissa.

Tuloksena siis on, että terveellisin tapa nauttia jogurttia on ostaa litran pönikkä maustamatonta ja "rasvatonta" jogurttia ja sekoittaa sekaan oman maun mukaan erilaisia marjoja. Toisena kirii rasvaton jogurtti, jonka terveellisyyttä sitäkin on arvosteltu juuri sokerimäärän vuoksi. Pääpointtina tässä oli kuitenkin valita itselle terveellisin vaihtoehto, koska en jogurtista suostu luopumaan sitten millään! Rasvattoman jogurtin sokerimäärä kun on edelleen pienempi kuin tavallisen jogurtin. Kolmanneksi terveellisin jogurtti oli siis vaihtoehto numero 3 eli tavallinen X-tran jogurtti sokereineen. Viimeisenä, mutta ehkä herkullisimpana tulee sitten Turkkilainen jogurtti suuren rasvamääränsä ansiosta.

(Oli tylsää mulla vai?)

Kommentit