Minun tulkintani siitä

Olen jo pitkään suunnitellut erästä asiaa. Se ei toisaalta ole mikään yllätys, sillä mä tunnun välillä elävän suunnittelusta. Yleensä nämä mun suunnittelut kuitenkin aina tyssäävät viimeistään siihen, kun alan suunnitelmia toteuttaa. Iskee joko laiskuus tai sitten suunnitelma alkaa vaikuttaa yhtäkkiä äärimmäisen tyhmältä ja tylsältä. Nyt mä kuitenkin toivon onnistuvani, sillä tää juttu on oikeasti mielenkiintoinen. Ajatus tuli aika yllättäen mun mieleen menneellä viikolla ja ehkä nopea tarttuminen sen toteuttamiseen ajaa mua jatkossa eteenpäin - tai sitten mä taas kyllästys, nopeammin kuin aikaisemmin, kun tajuan mihin mä nyt taas olen ryhtynyt...

No mihin mä sitten olen ryhtynyt ja mikä on niin jänskä juttu mun elämässä, että pitää ihan blogiin asti kirjoittaa? Mä olen ihan itsenikin yllättänyt taas tällä aivoituksella. Aloitetaan nyt kuitenki tällä: mun uskostani Jumalaan ja kristinuskoon voi lukea jo tästä aikaisemmasta blogimerkinnästä. En siis ole mikään "uskovainen", mutta en täysin "uskotonkaan". Krintinuskoon ja yleensäkin uskontoon liittyvät asiat ovat viime aikoina alkaneet kiinnostaa mua jollain tasolla aika paljonkin. Mua kiinnostaisi kamalasti tietää, mihin erilaiset kristinuskon haarat ja lahkot perustavat erilaiset tulkintansa Raamatusta. Siksipä mä sitten ajattelin itse lukea tuon pari tuhatta vuotta vanhan pyhän kirjan. Kyllä, aloitin toissapäivänä lukemaan Raamattua.


Kuvassa on mun oma Raamattu. Olen taiteillut nuo kannet kirjaan itse muutama vuosi sitten Ainilan leirikeskuksessa keski-Suomen metsissä seurakunnan nuortenleirillä. Olen aika ylpeä saavutuksestani. Jo näiden kansien vuoksi on suorastaan pakottava tarve lukea tuo uskon opus. Miksi en lukisi noin kauniisti kansitettua kirjaa (vaikka itse sanonkin...)? No, urakka on alkanut ja Vanhan Testamentin Ensimmäistä Mooseksen kirjaa on takana jo huikeat 16 sivua.

Ajattelin, että voisin tänne blogiin tässä ajan (ja Raamatun sivujen) kuluessa vähän kirjoitella omista näkemyksistäni kirjan "tarinoihin". Tuosta kirjasta kun on tässä maailmassa ehkä miljoona eri näkemystä ja tulkintaa, niin minä ajattelin tänne blogiini kirjoittaa sitä, mitä minä tulkitsen tästä välillä puuduttavastakin tekstistä. Ja ei, en lue Raamattua uskoni vuoksi, vaan silkasta mielenkiinnosta. Toivon siis, ettei lukijat nyt kavahda tätä aihetta siksi, että homma menisi liian uskonnolliseksi. Ei se mene, lupaan.

Moni ihminen puhuu viime aikoinakin paljon esillä olleista Raamatun tulkinnoista (homoliitot hyvänä esimerkkinä), mutta kuinka moni näistä ihmisistä on oikeasti lukenut Raamatun kokonaan, kannesta kanteen? No, minä ainakin aion nyt sen tehdä. Ja kaiken kukkuraksi, kun olen joskus sadan vuoden kuluttua tämän urakan päätepisteessä, aion jatkaa uskon tulkintojani Koraanin parissa. Huh huh. Sellasta.

Tosiaan, olen nyt lukenut jo muutamia sivuja tuota Raamattua ja vaikka tekstit ovat olleet toistaiseksi "tuttuja" (luomiskertomus, syntiinlankeemus jne) olen jo monta kertaa yllättynyt lukemastani. Tästä lisää kuitenkin lähipäivinä, sillä tämän oli tarkoitus olla sellainen henkisesti lukijoita varoittava briefing tulevaa varten. Kuitenkin edelleen: älkää suotta säikähtäkö, tämä on vain yksi bonusaihe muun edelleen samana pysyvän blogisisällön joukossa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ol niingon gotonas!

Travel Always Finds a Way

Mary Kay

Omaisten suusta kuultua

Janoon kuolemisesta