Laihdutusvinkit!

Kesällä tämä bloggailu tahtoo vähän jäädä sivuseikaksi kaiken sen muun sälän ohella, jota aurinko ja ylitse pursuava energia tuovat mukanaan. Talvella tuntuu olevan mukamas enemmän aikaa istua koneen ääressä ja pölpöttää jostain äärimmäisen "tärkeästä" aiheesta. Siksi siis pyytelenkin nöyrimmästi anteeksi kaikilta, kun edellisestä blogipäivityksestä on kulunut jo rikollisen paljon aikaa. Tätä tämä kuitenkin näin lämpöiseen vuodenaikaan on, anteeksipyyntö koskee siis koko mennyttä ja tulevaa kesää.

Laihdutustrendit, esim. karppaaminen tai kilokaloreiden sairaalloinen vahtaaminen. Hmm, mitä näistä? Tuntuu, että monet laihduttajat tarttuvat tänäpäivänä jompaan kumpaan keinoon yrittäessään pudottaa painoa. Eikä siinä mitään, jos nämä toimivat ja paino todella putoaa, hieno juttuhan se on! Karppaaminen vähentää (kuulemma) turvotusta ja kilokalorien vahtaaminen auttaa sopivan liikunnan yhdistämistä laihduttamiseen. Karppaamista en ole eläessäni kokeillut, en edes tämä kuuluisan elämäntaparemontin ohessa, sillä en vain koe sen olevan se mun juttu. Kaloreita olen joskus muinoin yrittänyt laskeskella, mutta sekin oli vain tylsää ja jotenkin kamalan vaivalloista. Ottaa siitä syömisestä nyt se stressi, että nyt tässä on niin ja niin monta kaloria, että seuraavalla aterialla täytyy syödä vain niin ja niin vähän. Hohhoijaa.

Puolessa vuodessa multa on tippunut tarkalleen ottaen hieman yli kuusi kiloa, eli n. kilo per kuukausi. Tiedä sitten, onko mussa ollut vain niin paljon ylimääräistä nestettä, sillä peilikuva ei ihan hirveästi tunnu muuttuneen. Jostainhan nuo kilot ovat kuitenkin lähteneet. Tässä siis muutama vinkki non-karppaus- ja non-kalorinvahtaus-laihduttamiseen ja terveelliseen ruokavalioon, jotka ainakin meikäläistä ovat auttaneet. Nää on oikeastaan ihan niitä perusjuttuja.

Juo vettä, paljon! Kaksi litraa vettä per päivä laittaa ylimääräiset möhnät kehosta liikkeelle. Lisäksi lasillinen vettä ennen ateriaa täyttää vatsaa sen verran, ettei tule syötyä sitten ihan niin paljon kuin oli suunnitelmissa. Olen törmännyt myös uskomukseen, että lasillinen kylmää vettä aamulla ennen aamupalaa auttaa vatsaa toimimaan paremmin.


Älä vähennä rasvan käyttöä, sillä keho tarvitsee rasvaa ollakseen täydessä toimintavalmiudessa. Sen sijaan kannattaa kiinnittää huomiota rasvan laatuun. Maitotuotteista kannattaa kuitenkin suosia vähärasvaisia tai rasvattomia, sillä niiden rasva on usein tosi kovaa ja pahaa. Joskus on hyvä pitää myöskin "juustopaastoa".

Jos olet niin kuin minä, eikä karppaaminen kiinnosta, mutta haluaisit kuitenkin saada aikaan jotain muutosta, niin vaihda kaikki vaalea (leipä, pasta, riisi) ruis- tai täysjyväleipään, tummaan pastaan ja riisiin. Muista, että vaikka leivän kyljessä lukisikin RUISleipä, siinä saattaa olla vain hitunen ruista. Täysjyvässä on paljon kuitua ja kaikkihan tietää, että kuitu tekee koko ruuansulatusjärjestelmälle nannaa! Turvotus lähtee kävelemään!

Ja se kuuluisa hedelmien, kasvisten ja marjojen nassuun vetäminen kannattaa muistaa aina! Puoli kiloa päivässä, lautasmallin mukaan!


Suolan vähentäminen auttaa ylimääräisen turvotuksen hävittämisessä. Suola kerää kehoon nesteitä, mikä sitten näkyy lisäkiloina ja koko kehon pöhötyksenä. Suolattomampaan ruokavalioon tottuu muutamassa viikossa. Vältä eineksiä ja tee ruoka itse, jolloin pystyt kontrolloimaan suolan määrän ruuassa. Täytyy kuitenkin muistaa, että ihminen tarvitsee suolaa, mutta sitä harvoin tarvitsee erikseen enää lisätä ruokiin. Tarkkaile piilosuolaa!

Sokerin vähentäminen on hyvä kikka myöskin. Herkut siis jäävät kaupan hyllylle!

Annoskokojen pienentäminen toimii aina! Vaikka olisit tottunut syömään isoja annoksia, niin maha tottuu nopeasti pieniin, muutamien tuntien välein nautittaviin aterioihin. Jos nälkä yllättää siinä välissä tai mahaan tuntuu jäävän kolo, niin vedäpä lasillinen tai kaksi vettä päälle!
 
Muista, että herkutellakin saa aina välillä. Elämässä pitää olla nautintojakin! Sillä ei ole mitään väliä, mitä syöt joulun ja uudenvuoden välissä, vaan sillä, mitä syöt uudenvuoden ja joulun välissä!

Laihduttamisen on sanottu koostuvan 90%:sti ruokavaliosta, joten liikunta on vain pieni bonus- ja plussalisä tähän kaikkeen. Kannattaa kuitenkin liikkua niin usein kuin jaksaa, jos haluaa pitää kehonsa terveenä ja vetreänä. Överiksi ei kuitenkaan kannata vetää, sillä kehollakin on rajansa. Tiesittekö, että hyväkuntoinen ihminen selviää myös kaikenlaisista leikkauksista ja fyysisistä traumoista paljon paremmin kuin huonokuntoinen?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Omaisten suusta kuultua

Suosikkikuvat TOP40

Bergamo Historic Gran Prix

Kotimatka ja kolikkosuihkut

Tie pohjoiseen - Kaunis Senjan saari