Ajatuksia ruokavaliosta, jälleen kerran!

Joudun nyt hieman syömään sanojani laihdutusvinkkieni osalta. Tai oikeastaan aion rikkoa näitä omia"sääntöjäni", joita noudattamalla olen saanut painoani tippumaan. Miksi sitten teen näin? Koska nyt tuntuu siltä, että laihtuminen on pysähtynyt kuin seinään.

Olen pitänyt karppaamista ja muutenkin vähähiilihydraattista ruokavaliota aina hieman omituisena, koska se jo pelkällä ajatuksellaan sotii nykyisiä ravintosuosituksia vastaan. Ihmisen kuuluisi saada puolet energiastaan juurikin hiilihydraateista, tärkeämpää siis olisi valita huonojen hiilihydraattien joukosta ne paremmat, ns. hitaat hiilihydraatit, jotka pitävät nälkää pitempään (tummat ja täysjyväiset tuotteet). Okei, ravintosuosituksia on viime aikoina tunnuttu tarkastelevan hyvinkin kriittisesti, mutta lohduttaudun ajatuksella, että tuskin suositusten laatijatkaan mitään amatöörejä ole. Jokainen ihminen on kuitenkin erilainen ja kyseessähän on vain suositus. Kaikille ei sovi kaikki.

Pointti on kuitenkin se, että olen nyt päättänyt vähentää hiilihydraatteja ruokavaliostani, vaikka syönkin pääasiallisesti täysjyvää ja olen saanut tällä keinoin turhan turvotuksen häviämään kevään aikana. Tähän päätökseen on oikeastaan kaksi syytä, joista toisen tuolla ylhäällä jo mainitsinkin: laihtumiseni on pysähtynyt. Toinen syy on puhdas uteliaisuus. Vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta on käyty niin paljon ristiriitaista keskustelua, että mua alkoi kiinnostaa, mitä se sitten mulle tekee. Jotkut ylistävät karppauksen maasta taivaaseen, jotkut eivät hyödy siitä mitään.

Tarkoituksena olisi ainakin vähentää leivän ja pastan syöntiä. Ideana ei siis ole himokarpata, vaan pikkuhiljaa kokeilla, mitä mun keholle tapahtuu, kun hiilihydraattien määrä vähenee. En ala laskemaan mitään hiilarimenekkiä, se tuntuu liian tosikkomaiselle ja stressaavalle. Sen sijaan, että hiilihydraattien osuus vähenee, ajattelin lisätä avopuoliskonikin suosimia proteiineja. Avopuoliskolle proteiinit tuntuvat olevan "se juttu", koska hän käy säännöllisesti salilla. Täytyy kuitenkin muistaa, että proteiinejakaan ei saisi määräänsä enempää syödä, se on lähinnä kettumainen rasite munuaisille ja myöhemmin altistaa herkemmin esim. munuaisten vajaatoiminnalle (lähde: R.T, munuaissairaanhoitaja lähihoitajaopinnoissa). Gramma painokiloa kohden tulisi riittää päiväannokseksi (vanhuksilla 1,5g/painokilo).

Lähitulevaisuudessa ajattelin myös kokeilla täydellistä kehon puhdistautumista ja paastota. Mulla ei ole hajuakaan paastoamisesta ja pelkkä ajatuskin alkaa lähinnä pyörryttää. Kylmiltään mä en lähde paastoamaan, enkä etenkään ilman terveellistä ohjeistusta, joten ajattelinkin käydä esim. luontaistuotekaupoissa kyselemässä turvallista tapaa paastota, vaikka vain muutaman päivän ajan. Tiedä sitten sopiiko se ollenkaan mulle, joka tekee niin fyysisesti kuin henkisestikin raskasta duunia. Saattaa hyvinkin olla, etten mä koskaan lähde tätä leikkiä testaamaan, mutta ajatuksena kehon puhdistaminen kaikesta kuonasta tuntuu... no, terveelliselle.

Kommentit