Moninpuolinen ruokavalio

... niin, mitä se on? Väkisin on tullut tätä mietittyä viime aikoina, kun olen ruokakaupassa käynyt ja tuntuu, että on niin vaikea keksiä jotain "uutta", herkullista ja terveellistä syötävää. Osittain tästä kai saa syyttää mun nirsoutta esim. monien kasvisten kohdalla, mutta silti. Tuntuu, että mä syön aina samoja ruokia; samoja hedelmiä, samaa lihaa, samaa kinkkukiusausta...

Kun puhutaan monipuolisesta ruoasta osana terveellisiä elämäntapoja (joihin olen viime aikoina pyrkinyt, jos joku on huomannut...), niin tarkoittaako se ruoka-aineiden monipuolisuutta, ravintoaineiden monipuolisuutta vai kenties näitä molempia sopivasti toisiinsa sekoitettuna? Okei, tämä lienee ihan maalaisjärjellä pääteltävissä, että se on tuo viimeinen vaihtoehto. Silläpä musta alkaakin nyt hiljalleen tuntua myös siltä, että meikäläisen "monipuolinen" ruokavalio ei ole monipuolisuutta nähnytkään.

Mutta mitä mä voin tehdä? Tänä kesänä mä olen käyttänyt jo ainakin porkkanakortin. Olenhan mä aina tykännyt porkkanoista, mutta en mä niitä kamalasti ole syönyt (johtuen ehkä siitä, että se mun ruokavalio vuosi sitten on ollut hieman erilaisempi kuin nyt). Eilen käsivarsia katsellessani mietin, että olenko mä syönyt niitä kaupan huippuherkullisia babyporkkanoita (käteviä eväänä töissä!) nyt sitten liikaakin, kun tuntuu, että tuo rusketus on sellainen omituisen oranssihtava. Omenoihin olen lopen kyllästynyt. Onneksi vuosi on todellakin vaihtumassa syksyyn ja omenat saavat sen mukana vaihtua appelsiineihin. Aplarit, ja klementiinit ja mandariinit sun muut, ovat parhaimmillaan syksyllä ja vuoden vaihteessa, nam! Mutta silti. Jotain jää puuttumaan. Mitä mä voin syödä, kun niin monessa ruoka-aineessa alkaa maku tai koostumus tökkiä ja pahasti?

Toinen juttu, mikä mua suunnattomasti ärsyttää on työpaikan kahvihuone. Siellä kun tuntuu olevan joka päivä jotain herkkuja tarjolla, kun ihmiset palaa lomalta ja lähtee lomalle ja kun kissalla on syntymäpäivä ja ja ja... pöydässä on lähes aina keksejä, karkkia, joskus joku on tuonut jotain kakkua... kiva sitten siinä meikäläisen istua kaikki namit edessä ja mussuttaa välipalaksi jotain terveellistä banaania. Viime aikoina multa on lähtenytkin täysin käsistä tuo kahvihuoneessa oleilu ja lupaankin jatkossa istua mahdollisimman kauas kaikista mahdollisista houkuttimista, ylimääräisistä ja turhista kaloreista, sokereista, nopeista hiilareista. Vähemmän nyt niitä ja enemmän vaikka mehukkaita aplareita! Ja joku raja taas tälle mun makeanhimolle!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Omaisten suusta kuultua

Suosikkikuvat TOP40

Bergamo Historic Gran Prix

Tie pohjoiseen - Kaunis Senjan saari

Kotimatka ja kolikkosuihkut