Kamera vaihtoon!

Oon jo pitkään pohtinut yhtä juttua. Nimittäin valokuvausta HARRASTUKSENA. Etenkin aihe on kovin ajankohtainen, sillä eilen se viimein tapahtui ja tilasin konebox.fi-sivustolta itselleni uuden kameran.

Tämänhetkinen kamerani, Sonyn Cyber-shot DSC-W170 (10.1 megapikseliä), on ollut mulla jo useamman vuoden, se on kokenut kovia ja se kyllä näkyy kuvissa. Jotain isompaa kolhua kamera on kokenut, sillä makrotoimintoa ei ole enää saatavilla (olen kokeillut kaikki mahdolliset asetukset, mutta ei!) ja suurin osa kuvista on tärähtäneitä ja epätarkkoja, vaikka näin ei tosiaankaan ollut silloin kun kameran itselleni sain. Se oli pirun hyvä kamera ja siksi vähän harmittaa, että se alkaa olla nyt aikansa elänyt.

Miten tämä sitten liittyy siihen, että olen pohtinut valokuvausta harrastuksena? Kyse ei ole ollenkaan siitä, että itse harkitsisin tällaista harrastusta. Olen vain pohtinut, varmasti miljoonia erilaisia teiniblogeja nähneenä, miten suurin osa näistä bloggaajista kertoo harrastuksekseen valokuvauksen. Sitten erikseen esitellään oma järjestelmäkamera, joka on ollut siis PAKKO saada. Seurauksena tästä blogeihin päivitellään kuvia Cokis-tölkeistä ja kengännauhoista. Itse koen valokuvauksen harrastuksena hieman eri tavalla. Jos harrastaa valokuvausta, kuviin ja niiden sisältöön oikeasti panostetaan eikä räpsitä vain mitäänsanomattomia otoksia yllämainitsemistani asioista.

Olen itsekin aikoinani kertonut harrastavani valokuvausta, ihan vain siksi, että kuvasin paljon. Kohteella ei niinkään ollut merkitystä, ainoastaan sillä, että kuvasin PALJON. Nykyisin en ajattele näin. Kuvaan kyllä suhteellisen paljon, mutta en silti sano harrastavani valokuvausta. Syy tähän löytyy jo edellisestä kappaleesta. En tietystikään väitä, etteikö joku voisi sanoa harrastavansa valokuvausta juurikin siksi, että kamera on alati hollilla. Pointtina oli lähinnä se, että itse koen valokuvausharrastuksen hieman eri tavalla.

Sitten tähän uuteen kameraani. Arvoin suhteellisen pitkään, minkälaisen uuden kameran ostan tuon rakkaan Cybershottini tilalle. Mä unelmoin järjestelmäkamerasta, mutta mietin, teenkö mä niin "hienolla" kameralla mitään, kun kuvaaminen keskittyy pääasiallisesti kavereihin, kissoihin ja satunnaisiin maisemaotoksiin enkä mä siis todellakaan _harrasta_ kuvausta. Sitten kuitenkin ajattelin, että mulla on luvassa matkustamista ja juuri muutama päivä sitten teki suorastaan mieli itkeä, kun katselin aikaisempia matkakuvia, laadultaan ala-arvoisia. Klikkasin itseni Koneboxiin ja tilasin itselleni järjestelmäkameran.

Juu. Postissa on nyt matkalla Nikon D3100.


P.S. Lähden lokakuun alussa reissuun. Erittäin hyvä ystäväni on vaihdossa Unkarin Debrecenissa ja menen siis häntä sinne moikkaamaan pidennetyksi viikonlopuksi. Matkahammasta (?) kolottaa jo niin, ettei malttaisi edes odottaa. Mikäköhän mun matkalaukun numerolukon koodi oli...?

Ulkomaan vaihdosta kiinnostuneet voivat lukea kaverin kuulumisia täältä (http://annadebrecenissa.wordpress.com/)!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ol niingon gotonas!

Travel Always Finds a Way

Mary Kay

Omaisten suusta kuultua

Tie pohjoiseen - Kaunis Senjan saari