Proteiineja proteiineja!

Tämä mun vähähiilihydraattisempi ruokavalio on vasta menneellä viikolla lähtenyt kunnolla pyörimään. En edes muista milloin mä olisin viimeksi syönyt leipää, saati pastaa, vaikka en mitenkään kovin tietoisesti niitä ole vältellytkään.

Suurin syy tähän onnistumiseen on ehkä se, että olen hurahtanut proteiinivalmisteisiin. No, sana 'hurahtaa' kuulostaa nyt hieman liioitellulta, mutta kuitenkin. Ostin viikolla kaupasta minttusuklaa-heraproteiinijauhetta ja olen syönyt sitä päivittäin rasvattoman, maustamattoman maitorahkan kanssa. Järjettömän hyvää- ja TERVEELLISTÄ (vaikka tuommonen ns. keinotekoinen jauhe vähän epäilyttääkin). Täyttävä, ainaisen leivän korvaava ja normaalin vanukkaan kokoinen annos sisältää alle 100 kcal ja hiilareita, no, ei juuri ollenkaan. Maku vetää vertoja herkulliselle suklaavanukkaalle tai -rahkalle. Suosittelen kevyeksi välipalavaihtoehdoksi!

Ja mitä mä voisinkaan sanoa avopuoliskoni Fitnesstukusta tilaamistaan proteiinipatukoista? Aluksi maistuivat aivan p*skalle, mutta yhtäkkiä sitten tosi hyvälle! Nehän nyt sisältävät kaikkea mahdollista shaibaa: 94g painoinen cookies & cream-patukka sisältää 360 kcal, 30g proteiinia, 10g rasvaa (lähes tulkoon kokonaan sitä pahaa rasvaa), _hiilareita 39g!_ ja natriumia 170mg.

Ensin ajattelin, etten mä tommosta epäterveellisyyttä suuhuni laita, mutta verratessani sitä tavalliseen suklaapatukkaan (mihin noi patukat on siis verrattavissa!) tulin toisiin ajatuksiin. Finelin 100g painavan suklaapatukan keskimääräinen ravintosisältö löytyy täältä.

Muuten olen pitänyt ruokavalioni melko samana kuin aikaisemminkin. Minttusuklaaproteiiniherkkua syön kerran päivässä, yleensä iltapäivällä välipalana jonkun hedelmän kanssa. Nuo patukat nyt eivät ole päivittäisessä käytössä (eihän ne ole edes mun!), mitä nyt muutaman puolikkaan olen parina päivänä syönyt.

Paino on kuitenkin siis tippunut neljänä edellisenä päivänä n. kilon verran, joten pakko kai se on uskoa, että meikäläiselle hiilaripöhötyksen puute on vaan hyväksi (yhdistettynä säännölliseen liikuntaan!).

Olen ollut aika hiljainen liittyen siihen, mitä mä sitten oikeasti painan. Nyt kai sen voin jo täällä julkisesti "ääneenkin" jo kertoa. Marraskuussa 2010, kun aloitin tämän suuren elämäntapamuutoksen, painoin tasan 100kg. Nyt, MELKEIN vuotta myöhemmin, tänäaamuna puntarilla käydessäni mitari näytti 91,1 kiloa. Eilen lukema oli 91,3 kiloa ja toissapäivänä 91,9 kiloa. Kesän junnaamisen jälkeen, onko aktiivinen syksy ja VHH-ruokavalio alkanut purra? Painoindeksini oli viime marraskuussa 29,2 (lievä lihavuus), nyt se on 26,6 (edelleen kuitenkin lievä lihavuus). Olen tyytyväinen. Kiitos elämäntaparemontti.

Laske oma painoindeksi!


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ol niingon gotonas!

Travel Always Finds a Way

Mary Kay

Omaisten suusta kuultua

Tie pohjoiseen - Kaunis Senjan saari