Terveellisyys lautasella!

Mun on pitkään jo pitänyt tulla ruotimaan näitä mun ruokailujuttuja. Mä en jotenkin osaa olla nyt hetkeäkään tyytyväinen siihen, mitä mä suustani alas laitan ja se on oikeasti vähän pelottavaa. Tai ei pelottavaa, enemmänkin hirvittävää.

Mä en osta kaupasta mitään epäterveellistä. Mun kauppalistat koostuu runsaasta määrästä hedelmiä, salaattiaineista, rasvattomista maitotuotteista, täysjyväviljoista, vaaleasta lihasta...joten jos mä en kaupasta osta mitään "huonoa", niin miten mä voisin muka sitten edes syödä epäterveellisesti?! Niinpä! Mun annoskoot eivät ole suuria, mä juon vettä paljon... ainut asia, jossa mun edelleen pitäisi vähän skarpata on työpaikan kahvipöydän satunnaiset herkut ja Subway. Joo, kanateriyakia on ehkä paras keksintö ikinä! Mutta jos muu ruokavalio on ihan oikeasti kunnossa, niin miksi mun pitäisi stressata satunnaisista repsahduksista? Yksi patonki siellä tai täällä ei pilaa tätä mun olemista ja yrittämistä millään tavalla, kunhan sitä ei tapahdu joka toinen päivä.

Ehkä mulla on jäänyt päälle se huono omatunto sieltä Unkarin reissulta, jolloin tuli syötyä vähän rempseämmin sen enempää ajattelematta ruokien sisältöjä ja se tuttu ja turvallinen n. kolmen tunnin ruokailurytmi tuntui niin kaukaiselta asialta. Enkä mä voi väittää, etteikö alkoholilla olisi myöskään ollut mitään tekemistä sen kanssa, että reissussa mun paino nousi kaksi kiloa.
Tässä taisi olla ainut salaatti, jonka Unkarissa söin.
Mun täytyy nyt vaan päästä eroon tästä rasittavasta tunteesta, etten mä muka söisi terveellisesti ja yhä enemmän painotettava edelleen lausahdusta: "sillä ei ole mitään väliä, mitä syöt joulun ja uudenvuoden välissä, vaan sillä, mitä syöt uudenvuoden ja joulun välissä!".

En ole kovinkaan yksityiskohtaisesti perehtynyt vähähiilihydraattiseen ruokavalioon tai ts. karppaamiseen, vaikka sitä yritänkin vähän noudattaa. Edelleenkään ei voi kuitenkaan puhua mistään karppaamisesta omalla kohdallani, vaikka eilen radiossa kuulemani keskustelu toisin voisi väittääkin.

Mä en ollut tiennyt aikaisemmin, että myös hiilihydraattien "kilpailutus" lasketaan karppaamiseksi. Toisin sanoen se, että sä valitset hiilihydraateista ne terveellisimmät ja hyödyllisimmät, ne hitaat hiilarit. Vaihdat vaalean leivän tummaan, vaalean pastan tummaan jne. Tämän perusteellahan mä sitten olisin karpannut jo lähes vuoden verran! Olin hieman hämilläni. Mä olin kuvitellut karppaamisen koskevan vain ja ainoastaan hiilihydraattien vähentämistä ruokavaliosta.

Johtopäätös! Karppaaminen on tehokas keino pudottaa painoa hitaasti ja terveellisesti, vaikka kyse olisi pelkästään hyvien hiilihydraattien valitsemisesta ruokavalioon! Nimim. Testannut! Ja kun ihan maalaisjärjellä ajattelee, niin jotenkin tällainen karppaaminen tuntuu paljon... luonnollisemmalta ja täten myös ihmiskeholle terveellisemmältä.
P.S. Voi kun satais jo lunta!

Kommentit