Bodypumpissa

Kävin lauantaiaamuna elämäni ensimmäisellä BODYPUMP-tunnilla GoGo:ssa. Mulla ei oikeastaan ollut juurikaan käsitystä, mitä bodypump pitäisi sisällään, mutta pelkän puhtaan maalaisjärjen avulla tiesin jo etukäteen, että seuraavat päivät tulisivat olemaan täyttä helvettiä. Vaikka mä olenkin kuntoillut ja jumpannut kotona lihaksistoani päästä varpaisiin, ei se millään voi yltää bodypumpin kanssa samalle tehokkuustasolle. Niinhän siinä sitten kävi, että tällä hetkellä ainakin mun reisilihakset huutavat apua ja ambulanssia. Saa nähdä, mitä tänään töistä tulee, ergonominen työasento kun lähtee juurikin noista alaraajoista!

Mua jännitti kovasti ennen tunnin alkua ja ihmisten sitten rynnistäessä liikuntasaliin, mä olin aivan pihalla, että mitäs nyt sitten. Muutaman sekunnin ajan arvioin ovella tilannetta ja seurasin muiden esimerkkiä. Tunnilla tarvitsi tangon, painot, "steppilaudan" ja patjan. Koska kyseessä oli kuitenkin mun aivan ensimmäinen bodypump-kokemus, mä valitsin kevyet painot. Niin kevyet, että melkein hävetti. Jotenkaan mä en heti siinä kohtaa tajunnut, että olisi hyvä valita tunnille useammat painot, joten koko tunti sitten meni niillä säälittävillä yhden kilon painoilla (vaikka ohjaaja kovasti neuvoikin pumpin ohessa, että aloittelijoillakin olisi hyvä olla vähintään 2,5 kilon painot).

Ottaen kuitenkin huomioon mun rapakunnon, alaraajoihin kohdistuneissa liikkeissä ne kilon painotkin tuntuivat liian painavilta, mutta ylävartalolle niistä ei oikein tainnut olla mitään hyötyä. No, mutta. Tiedänpähän sitten ainakin ensi kerralla varata ylävartalolle vähän enemmän painoa! Aina oppii uutta!


Pumpissa käytiin läpi koko vartalo päästä varpaisiin ja jos tämä kaikki jotain oli, niin sitten raskasta. Ensimmäisen vartin jälkeen vilkaisin jo tuskastuneena kelloa, mutta ohjaajan kannustushuudot ja menevä musiikki loivat muhun uutta energiaa, vaikka normaalisti mä vihaankin niitä ylienergisiä kannustushuutoja. Mä menin monta kertaa sekaisin liikkeissä ja tunsin itseni aivan onnettomaksi niiden kaikkien muiden taitavien ihmisten keskellä (mun lisäkseni tunnilla oli vain muutama ensikertalainen). Mulle ei kuitenkaan tullut mieleen luovuttaa, vaikka tunnin loputtua mä olin niin poikki, etten mä jaksanut kunnolla enää edes venytellä!

Ryhmäliikunnassa onkin se hyvä puoli, että haluaa aina jaksaa paremmin kuin vieruskaveri, vaikka mua ei sinällään sen vieruskaverin osallistuminen kiinnostakaan. Ennen kaikkea mä menen sinne tunnilla itseäni varten, en kyylätäkseni muita. Se on enemmänkin sellainen ajatusleikki siinä kuntoilun ohessa.

Jossain kohtaa tuntia mä muistan ajatelleeni, etten mä enää ikinä osallistu bodypumppiin, mutta niin mä vaan olen keskiviikkona jo palaamassa areenoille samaisen lajin parissa. Jos mä kykenen. Mun alaraajat ovat niin kipeät, että kestää varmaan useamman päivän palautua. Mun piti tänään lähteä testaamaan mun uusia nanogrip-suksia Hervannan laduille, mutta jalat eivät ole siinä kunnossa, että mä pääsisin yhtäkään mäkeä ylös edes kävellen.

Vähän harmittaa tuo, etten mä vieläkään pääse hiihtämään. Tulee ihan huono omatunto, vaikka mulla onkin ihan pätevä syy olla lähtemättä suksimaan. Mä olen ollut muinoin niin hyvä keksimään kaiken maailman tekosyitä sille, ettei mun tarvitsisi lähteä liikkumaan, että musta tuntuu edelleen, että kyseessä on jälleen vain tekosyitä. Vaikka mä tiedän, ettei näin todellakaan ole. Kyseessä taitaaa olla jokin kummallinen fiksaatio taas vain.

Jotta viikonloppuna ahmitut herkut isosiskon 40-vuotissynttäreillä lähtisivät palamaan kehosta ja jalat edes hieman vertyisivät ennen iltavuoroa, ajattelin kuitenkin lähteä tästä pienelle kävelylenkille tuonne rapsakkaan talvisäähän.

Kommentit

  1. Tsemppiä vaan bodypumpin parissa, Riina! :D Yksi laji, jota itse en ole kokeillut, vaikka listalla on jonkin tovin jo roikkunutkin.

    Jalat palautuu nopeammin (ainakin mulla on sellainen olo), kun otat kevyen lämmön ja teet lyhyitä venytyksiä. Tuskaa se on, mutta kyllä se siitä helpottaa. (:

    VastaaPoista
  2. Muistan ku käytiin muutama vuos sitten Jaskan kanssa gogolla tutustumassa ja mentiin sitten bodypumppiin. Kyllä olo oli aika kuollu sen jälkeen.
    Kannustuksena voin sanoa et ens kerralla sun jalat ei oo enää niin kipeet eli jatka vaan. :) Mie menin viikko sitten puntille ja tein kyykkä + muuta niin 4 päivään en kävelly kunnolla ja ne ekat päivät oli yhtä tuskaa. Mutta sen jälkeen ei ookaan jalat enää niin pahasti kipeytyny vaikka painojaki oon lisänny.eli kai noi jalat on nyt siihen jo vähän tottunu. :)
    -Teija

    VastaaPoista
  3. Juu, huomenna olisi tosiaan uusi yritys. Alkaa nuo jalat vissiin sen verran olla jo kunnossa, että pystyy meneen... toivotaan parasta, etten joudu vaan saikulle huomisen jälkeen, höhö!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Sana vapaa!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ol niingon gotonas!

Travel Always Finds a Way

Mary Kay

Janoon kuolemisesta

Tie pohjoiseen - Kun jäinen pohjoistuuli soi, itkee myös Saana