Hoitotyön ällöimmät

Joskus sitä tapaa tällä hoitoalalla ihmisiä, joita ei voisi kuvitellakaan hoitoalalle. Tällä tarkoitan lähinnä ihmisiä, joilla on kaikenlaisia erilaisia iljetyksiä esim. veren, haavojen, ulosteen tms. kanssa. Joku ei voi sietää haavoja, joku pyörtyy verestä ja niin päin pois. Mikä näitä ihmisiä ajaa sitten alalle, jossa näihin nyt väistämättä törmää?

No, en mä itsekään ole mikään itse neiti täydellisyys. Mua ei haittaa paskanhaju eikä mua verikään nyt suuremmin mitenkään ällötä. Tietenkin on aina värisyttävää nähdä verta ja syviä haavoja, mutta ei ne nyt mitenkään jää kummittelemaan mun mieleen. MUTTA. Kaikki, mikä tulee suusta ällöttää mua. Oksennus ja lima. Hyi saasta! Opiskelujen ja tämän lyhyen lähihoitajaurani aikana koettelevimmat hetket olen kokenut potilaan oksentaessa tai erittäin limaisen potilaan hoitamisessa. Sitä limaa kun joutuu välillä sieltä hengitysteistä IMEMÄÄN imukatetrilla pois. Hyi. Siis oikeasti. Yöh.

Tietysti ammattimaisuuteen kuuluu, ettei tätä äklötystä näytä potilaalle. Sitä mieluummin sitten poistuu paikalta ja pyytää kaveria apuun kuin tekee potilaalle epämukavan ja hävettävän olon. Eihän se potilas itse sille mitään voi.

Tähän iltaan mennessä mä luulin, että tää lima-oksennus-sektori on ainut mua hoitotyössä ällöttävä juttu. No, eipä ole. Hoidin tänään potilasta, jolla on lähes koko alavartalo muinoin aikanaan palanut ja hänelle on tehty mielettömät määrät ihosiirteitä eri puolille alaruumista. Nyt mä en saa niitä ihosiirrekohtia edes mielestäni. Ne puskee yhä uudelleen ja uudelleen mun sielun silmien eteen. Opiskeluaikana mä törmäsin kyllä ihosiirrepotilaisiin eivätkä ne silloin niinkään mua häirinneet. Mutta nyt. Mulla kulkee kylmät väreet ihan jo pelkästään siksi, että mä kirjoitan aiheesta tänne.

Voin kertoa, etten puhu mistään kivan näköisestä. Ammattimaisuus silti aina ensin. Onneksi sentään tämä potilas on sympaattinen ja suloinen, joten voin kiinnittää huomioni enemmänkin potilaan kanssa kommunikointiin.

Mun oli pakko avautua.

Kommentit

  1. Mä olen kai siitä harvinainen lh, ettei mitään kuvottavuuden tunnetta herättävää ole tullut vielä vastaan. Olen kohta viiden vuoden ajan kiertänyt varmaan kaikilla kuviteltavissa olevilla sairaalaosastoilla ja nähnyt jos vaikka mitä, mutta ei...

    (y)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Sana vapaa!