Ilmassa hitunen väsymystä

Mä olen viime aikoina ollut ihan helkkarin väsynyt. Kaiken pähkäilyn jälkeen mä olen tullut siihen tulokseen, että tämä jatkuva uupumuksen tila johtunee tästä yhtäkkiä kasvaneesta liikunnan määrästä (GoGo) ja siitä, etten mä ole osannut määrittää tarvitsemani energian määrää siihen nähden. Mä siis syön varmaan liian vähän. Vaikka kiloklubin ruokapäiväkirjaa ei tulekaan täytettyä enää päivittäin (ai miten niin se alkuhuuma on hävinnyt...), jo pelkkä maalaisjärki sanoo, etten mä voi jaksaa näin onnettomalla ruokamäärällä.

Tämä on taas aika kinkkinen juttu, sillä jos mä sitten syönkin enemmän, mulle tulee huono omatunto ja mä koen harjoittamani liikunnan ns. turhaksi. Mikä on taas ihan typerää. Kaiken a ja o laihduttamiseen kun taitaa edelleen olla se, että syö riittävästi. Ehkä tässä on syy myös siihen, ettei vaa'an lukemat ole juurikaan tippuneet viime aikoina. Miten mä voisin muka laihtua, jos keho pitää kynsin hampain kiinni energiavarastoistaan, kun lisääkään ei tipu tarpeeksi?

Tai, sitten syy on siinä, että ainakin neljä edellistä viikonloppua mä olen mättänyt kehooni sellaista vääränlaista energiaa, alkoholia. Se, että työvuorot ovat olleet niinkin ihmeellisiä, että mulla on ollut vapaita viikonloppuna tarjolla, on johtanut siihen, että aina on tiedossa kaiken maailman kekkereitä tai vähemmän kekkereitä, kissanristiäisiä niin sanotusti. Tilanne ei taida yhtään helpottaa ensi viikonloppunakaan, kun Hervannan valtaa kyykän MM-kisat. Melkeinpä toivoisin, että olisin töissä, niin ei olisi huolta ainakaan alkoholin kulutuksesta. Tuo ukkelini kun sattuu osallistumaan joukkioinensa tähän kyykkään ja se tietää armottomia bileitä. Hohhoi...

No mutta. Positiivista on se, että GoGo jaksaa edelleen yllättää mut hauskoilla ryhmäliikuntatunneillaan. Kävin viime torstaina testaamassa Les Mills Sh'bam-tanssia. Hittolainen, kun oli hupaisaa! Vaikka mun motoriset taidot vaativat edelleen "pientä" hiomista, tämä laji oli mukavaa ajanvietettä. Yksinkertaisia mutta hauskoja tanssiliikkeitä! Tämä on täydellinen tapa kohottaa kuntoa ja vapauttaa sisäinen tanssijasi! Menevässä musiikissa yhdistyvät kuumimmat listahitit ja uudelleen miksatut klassikot. (Gogo:n sivuilta lainauttua) Musiikki vei mukanaan ihan kympillä, eikä koreografia (joka ohjaajan mukaan ei ollut loppujen lopuksi se tärkein juttu) ollut hirvittävän vaikeakaan, mutta silti tarpeeksi haastava. Tanssina sh'bam (tuttavien kesken shäbäm) oli paljon mielenkiintoisempaa ja vauhdikkaampaa ja täten myös tehokkaamman oloista kuin esim. zumba. Aivan varmasti minut löytyy shäbämmistä vielä uudestaan!

Viikonloppuna uhmasin kotipuolessa keski-Suomessa 25 asteen pakkasta ja päräytin suksilla huimat 20 minuuttia isän tekemällä ladulla pellolla. Liikunnan ohessa mieli lepäsi niin pirun kauniissa talvimaisemassa ja sen hiljaisuudessa, että edes sanat eivät riitä kuvailemaan kokemusta. Napsin muutaman kuvan hiihtolenkkini jälkeen.



Kommentit

  1. Mulla on ollu kyllä ilmassa vähän samaa. Kannattaa yrittää ymppää jotain ylimäärästä joka väliin kuten rahkaa ja marjoja niin sillä nyt on vähän helpottannu. Tuntuu että koko ajan on nälkä kun taas liikkuu.

    Mun on pitänny kanssa tota tuntia testaamaan, mutta vähän hirvittää. Tanssi on yks niitä juttuja, mitkä ei vaan oikein suju sitten mitenkään...

    VastaaPoista
  2. Joo, en mäkään nyt mitenkään loista siellä, mutta jotenkin se on vaan niin kivan energistä. Ja vaikka koreografia ei ihan meniskään putkeen, niin ainakin jotain yrittää heilua siellä joukon mukana :D

    VastaaPoista
  3. Itselläni on edelleen (kuten myös tuntuu monella muulla) olevan aterioiden koon sijaan myös syömistiheys. Suositeltavaa aineenvaihdunnan kannalta on syödä 5 kertaa päivässä eli 2-4 tunnin välein. Itselläni tuo viides kerta on aika "tappelua" itseni kanssa sillä yksinkertaisesti en meinaa ehtiä syömään niin usein. Lisäksi olen aika monesta paikasta kuullut (uskon nykyään itsekin),että monet syövät hiilihydraatteja väärään aikaan. Usein syömme hiilihydraatteja erityisesti ennen liikuntaa, vaikka lihasten palautumisen kannalta ja liikunnassa jaksamisen kannalta niitä kannattaa syödä liikunnan jälkeen. Olen itse syönyt ennen liikuntaa(tunti ennen) rahkaa ja marjoja ja koen sen kyllä paremmaksi vaihtoehdoksi kuin leivän ja hedelmät. :) Osittain myös väsymystä ei tule.

    Myös ruoassa itse seuraan pehmeiden rasvojen määrää. Itse yleensä lisään aina n. 10g oliiviöljyä ruokaani/salaattiin. Ilman tätä huomaan kyllä nälän jäävän. Mielummin paistaa ruoan rasvattomana ja lisää vasta öljyn jälkeen päin.

    VastaaPoista
  4. Jaa, aika mielenkiintoista!

    Joskus itsekin toki radiosta kuuntelin, että hiilareita kannattaa syödä illalla ja proteiinipitoisempaa ruokaa aamulla-päivällä, vai menikö se toisin päin. Olen unohtanut... täytyis ottaa vähän tarkemmin selvää tuosta. Saattaa hyvinkin vaikuttaa siihen jaksamiseen :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Sana vapaa!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Omaisten suusta kuultua

Suosikkikuvat TOP40

Bergamo Historic Gran Prix

Tie pohjoiseen - Kaunis Senjan saari

Kotimatka ja kolikkosuihkut