Kehonkoostumukseni

Eilen mulla oli vihdoin ja viimein tilaisuus kehonkoostumusmittaukseen! Menin eilen normaaliin tapaan GoGo:lle shäbämmiin ja bodypumppiin, kun siellä olikin joukko ihmisiä ja kehonkoostumuksen mittauslaite (?). Olin tietysti ensimmäisenä innokkaana jonossa, vaikka tulokset etukäteen vähän pelottikin. No, painossa ja BMI:ssä ei mitään uutta mulle ollutkaan. Sen sijaan mua kiinnosti kovasti rasvaprosenttini.
No, sehän oli huono. Itse asiassa se oli erittäin huono. 39,5%, kun meikäläisen ikäisellä normaalilukemat kuuluisi olla n. 21%-32% (taulukko - tohtori.fi). Toisaalta, ihanaa etten koskaan saa tietää, mitä se on ollut esim. vuosi sitten. Varmaan jotain aika järkyttävää.

Sinänsä tuo jättisuuri lukema ei jäänyt mua oikeastaan haittaamaan, koska rasvaprosentin ohella mittauslaite mittasi myös sisäelinten ympärillä lilluvan rasvan määrän, eli viskeraalisen rasvan. Sain tuloksen 5, joka sijoittuu normaalilukemien (1-9) sisäpuolelle. Yli 9 tarkoittaa korkeaa eli huonoa tulosta.

Viskeraalisen rasvan määrä on se kaikista tärkein ja oleellisin mittaustulos tässä yhteydessä, sillä korkea viskeraalisen rasvan määrä on se kaikista huonoin vaihtoehto juuri terveyden kannalta. Sisäelinten ympärille kerääntynyt rasva rasittaa elimiä ja altistaa helposti esim. munuaisten vajaatoiminnalle tai 2. tyypin diabetekselle. Nämä jutut tosin olivat meikäläiselle tuttuja jo lähihoitajaopinnoistakin. Onneksi siis edes yksi mittaustulos oli hyvä!

Lisäksi mittauslaite mittasi luurankolihaksen määrän. Yritin epätoivoisesti etsiä äsken internetin ihmeellisestä maailmasta selitystä luurankolihaksen määrään, sillä unohdin mitä mulle eilen siitä informoitiin mittaustilanteen yhteydessä. Mulla on paperilla ylhäällä ainoastaan se, että oma tulokseni on 26,8%, kun normaali lukemat ovat naisille n. 28%. En siis jää kuitenkaan kovin kauas tästä optimilukemasta. Jos joku siis tietää ja muistaa, mitä tämä lukema kertoo kehoskoostumuksesta, niin olisin erittäin kiitollinen pienestä informaatiosta!

Loppuun masiina laski vielä lepoaineenvaihduntaani tarvittavan kalorimäärän, joka oli 1768 kcal. Koska liikun kuitenkin 3-4 kertaa viikossa, mulle kerrottiin, että 2000 kcal olisi kuitenkin sellainen optimi meikäläiselle, muuten mun keho siirtyisi säästöliekille. Selvisi siis kertaheitolla se, miksi mä en ole viime aikoina laihtunut ankarasta treenistä huolimatta. Mähän olen tämän mittaustuloksen mukaan  koko ajan vain ja ainoastaan säästöliekin varassa! Ei ihme, että VÄHÄN myös väsyttää! Olin siis oikeassa: mä syön aivan liian vähän.

No, näiden lukemien jälkeen olikin sitten mielekästä rykäistä 45 minuuttia shäbämmiä ja päälle tehokas bodypump isommilla painoilla (saa rasvaprosentti ainakin kyytiä pidemmällä tähtäimellä)!

Kommentit