Mielenkiintoinen artikkeli Tervepotilas-lehdessä

Lueskelin työmaalla tänään mielenkiintoisen artikkelin Tervepotilas-lehdestä (3-4/2012). Koska itse joskus syksyllä kokeilin vähähiilihydraattista ruokavaliota ja sittemmin luovuin siitä, koska tunsin uskovani enemmän monipuoliseen, kuitupitoiseen ja sydänystävälliseen ruokavalioon (en nyt tarkoita, etteikö vhh-ruokavalio olisi sydänystävällinen, mutta hyvät hiilarit ne vaan nousevat esiin, kun puhutaan sydänystävällisestä ruokavaliosta), kiinnostuin kovasti eräästä lehden artikkelista liittyen juuri viljoihin.


Artikkelissa Viljat kuuluvat monipuoliseen ruokavalioon oli paljon melko mielenkiintoisia juttuja, joita ajattelin nyt hieman jakaa. Alla olevat faktat on napattu kyseisestä artikkelista, mutta niiden julkituomiseen olen käyttänyt omaa luovuuttani.

Artikkelin alussa hiilihydraatit jaetaan tärkkelykseen ja kuituun. Tärkkelys imeytyy nopeasti ohutsuolesta verenkiertoon, kun taas kuitu imeytyy hitaasti paksusuolesta. Tästä siis kaikin maalaisjärjin voimin idea nopeista ja hitaista hiilareista. Nopeat hiilarit ovat niitä huonoja, sillä vaikka verensokeri nousee nopeasti, tulee se myös yhtä nopeasti alas. Tämä puolestaan aiheuttaa keholle stressireaktion ja uuvuttavan olon. Kyseessä on siis se karppaajien juttu: sokerit ja etenkin valkoiset viljatuotteet, joissa on pelkästään tätä tärkkelystä, ovat niitä huonoja hiilareita, jotka aiheuttavat tätä verensokerin heilahtelua ylös ja alas (artikkelissa puhuu terveystieteiden maisteri, ravitsemusterapeutti ja tutkija Jenni Lappi) ja joita tulisi välttää.

Sen sijaan ne hitaat hiilarit, kuitupitoiset hiilarit, nostavat verensokeria hitaasti ja ylläpitävät sitä hyvällä tasolla pidempään (tässä yksi arvokas syy, miksi diabeetikoille suositellaan hitaita hiilareita). Tällöin voidaan välttää esimerkiksi yhtäkkinen uupumuksen tunne. Täysjyvävilja on oiva esimerkki kuitupitoisesta hiilarista.

Itseäni yllätti, että imeytymiseen (josta koko hiilarihommassa on siis kyse) vaikuttaa myös tuotteen rakenne! Artikkelissa annetaan esimerkkinä tiivisrakenteinen PASTA, jonka imeytyminen ja pilkkoutuminen on hidasta juurikin sen tiiviin rakenteen vuoksi, VAIKKA pasta olisikin vitivalkoista. Toisaalta kannattaa muistaa myös tarpeellinen kuidun saanti, jolloin täysjyväviljat ovat parempi vaihtoehto. Täysjyväviljat ovat myös tärkeitä B- ja E-vitamiinien, raudan, magnesiumin ja seleenin lähteitä. Artikkelissa melkein painotetaan, ettei niitä kannata jättää ruokavaliosta pois.

Kuiduissa on kuitenkin myös eroja. Ne jaetaan liukoisiin ja liukenemattomiin kuituihin.

Liukoiset kuidut muodostavat ohutsuoleen jonkinmoisen rakenteen, joka hidastaa hiilarien imeytymistä. Ohrassa ja kaurassa on suurimmaksi osaksi tätä liukoista kuitua, joten niiden syöminen siis tasapainottaa verensokerin heilahteluja ruokailun jälkeen. Rukiissa on sekä liukenemattomia että liukoisia kuituja ja vehnässä pelkästään liukenemattomia kuituja. Verensokerin puolesta liputetaan siis kauralle, mutta toisaalta rukiin ja vehnän liukenemattomat kuidut ovat tärkeää kasvualustaa paksusuolen hyvisbakteereille.
Kaurapelto

Lopuksi vielä suora lainaus otsikon Vatsa pysyy kunnossa-otsikon alta.

"Kuitu on tärkeää myös vatsalle. Mutta mistä johtuu, että moni on huomannut leivän poisjätön jälkeen vatsavaivojen hellittäneen?

Yleensä leivän poisjättäminen meillä Suomessa tarkoittaa nimenomaan ruis- ja vehnäleivän syönnin lopettamista. 




Juuri rukiissa ja vehnässä on fruktaania, erästä lyhytketjuista hiilihydraattia, joka ei imeydy ohutsuolesta, vaan kulkeutuu paksusuoleen. Paksusuolen bakteerit pilkkovat kyseisen kuidun nopeasti, jolloin suoleen syntyy nopeasti kaasua ja muita aineenvaihduntatuotteita.

Joillakin henkilöillä on ärtyvän suolen oireyhtymä, ja heillä fruktaanin saannin vähentyminen voi auttaa vatsavaivoihin.
...
Parhaillaan tehdään tutkimusta myös niin sanotusta gluteenisensitiivisyydestä. Sillä tarkoitetaan tilaa, jossa ihminen saattaa saada viljoista epämääräisiä vatsaoireita, mutta kyse ei aina ole keliakiasta.

Terveen ihmisen kannattaa suosia monipuolisesti eri viljatyyppejä. Se paljonko ja mitä syö, riippuu myös ihmisen energian tarpeesta."

--
Ihan jotenkin mielestäni... asiaa.



Kommentit