Voi Timo T.A. ja AVH!

Aina kun mä menen kauppaan, mä luen iltapäivälehtien lööpit. Sitten mua usein, liiankin usein, alkaa ärsyttää ihan suunnattomasti. Ärsytyksen syntymiseen vaikuttaa yleensä toki myös se, mikä mun mielentila muuten on. Jos kaupassa on liikaa ihmisiä tai jos mä olen todella väsynyt, iltapäivälehtien lööpit, etenkin ne kaikista turhanpäiväisimmät, saattavat nostattaa mulla karvat pystyyn sadasosasekunneissa. Useimmiten mä vain hymähdän hermostuneesti ja unohdan otsikot heti käveltyäni niiden ohitse.

Jos mua kuitenkin alkaa ärsyttää jostain kumman syystä, mulla on valitettavasti erittäin huono tapa ilmoittaa mielipiteeni niin kovaan ääneen, että esimerkiksi muut kassajonossa seisovat varmasti kuulevat sen. No, näin käy onneksi harvoin. Viimeksi näin kävi pari viikkoa sitten, kun lähikaupassa iltapäivälehden kannessa kohistiin Timo T.A. Mikkosen USKOMATTOMASTA selviytymisestä aivoinfarktista.

Avopuoliko huokaisi, että sitä ei jaksa edes kiinnostaa koko Timo T.A. tai mikään vastaava julkkiskohu, kun mä aloin paasaamaan omaa mielipidettäni ja ärsytystäni ääneen. Eniten mua alkoi ärsyttää jutun koko otsikko. USKOMATON selviytyminen tai joku muu vastaava. Adjektiivina oli kuitenkin käytetty sanaa 'uskomaton'. Suomessa sairastuu aivoverenkiertohäiriöihin vuodessa n. 17 000 ihmistä. Tästä luvusta miehiä kuolee n. 1800 ja naisia 2600 (lähde: www.kaypahoito.fi - aivoinfarkti). Selviytymisprosentti on siis aika hyvä. Lisäksi, ottaen huomioon nykypäivän sairaanhoidon ja osaamisen, ei ole minun mielestäni mitenkään USKOMATONTA, että aivoinfarktista selviää. Hyvällä hoidolla ja kuntoutuksella suurimmalla osalla potilaista yli puolet toimintakyvystä palautuu kolmen kuukauden kuluessa (lukekaa käypähoitoa).

Okei, kaikki riippuu toki siitä, kuinka massiivinen aivotapahtuma on ollut. Timo T.A.:ltakin meni näkö. Mutta ei silti ole mitenkään ihmeellistä tai maagista, että nyt hän jo kävelee! No tottakai siitä kohistaan, kun on kyseessä julkkis, kyllähän mä nyt sen ymmärrän. Mutta silti, siitä huolimatta, että on hienoa että Timo T.A:kin kuntoutuu. Timo T.A. ei ole tämän maan ainut avh-potilas eikä ainut, joka on taistellut läpi ankaran kuntoutuksen, jolla on ollut toivottua tulosta.

Nimimerkillä: Oma isänikin on sairastanut aivoinfarktin nuorena

Ihmeellisenä ja ennen kaikkea uskomattomana mä pitäisin ennemminkin erästäkin potilasta, jota opiskeluaikoinani hoidin. Potilas saapui osastolle lähes aivokuolleena, aivosähkökäyrä oli näyttänyt lähestulkoon suoraa viivaa. Neljä viikkoa osastolle saapumisestaan tämä potilas alkoi puhua ja syödä, muisti jopa oman nimensäkin. Siinä teille jotain USKOMATONTA.

Avautumista taas pitkästä aikaa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ol niingon gotonas!

Travel Always Finds a Way

Mary Kay

Omaisten suusta kuultua

Janoon kuolemisesta