GoGo:n pilatesta

Uusi viikko alkoi iloisesti pilateksen, kahvakuulailun ja venyttelyn merkeissä! Pari tuntinen huhkiminen GoGo:lla tuntui taas pitkästä aikaa rankalle, mutta äärimmäisen kivalle! Fiilis oli tämän jälkeen jotenkin aivan mahtava, vaikka jalat menivätkin hyytelöksi.

Olikin ensimmäinen kerta, kun kävin kokeilemassa GoGo:n pilateksen. Kokemus oli varsin positiivinen, vaikka tietysti täysin erilainen kuin mihin olen tottunut. Isosiskon Method Putkisto Pilates - tunneilla meno on paljon rauhallisempaa ja paljon seesteisempää. Mä olen aikaisemmin ollut hieman kahden vaiheilla pilateksesta juurikin siksi, että tykkään paljon nopeatempoisesta ja räjähtelevästä liikunnasta.


Jollain tasolla pilateksen rauhallisuus ja hengitystekniikka mua kuitenkin kiehtoo. Yleensä lenkkeily tai tanssiminen on loistava tapa purkaa ajatuksia ja koota niitä uudestaan, miettiä ja pohtia asioita, jotka mahdollisesti painavat omaa mieltä. Pilateksessa ei ole aikaa miettiä kaiken maailman turhanpäiväisyyksiä, kun täytyy keskittyä oikeanlaiseen hengitystekniikkaan ja kehon liikkeisiin, jotta niiden vaikutus olisi mahdollisimman tehokasta. Tunti ajattelematta mitään muuta kuin kehon liikkumista ja oman hengityksen seuraamista, niin olo on jotenkin niin... zen!

Vaikka joskus tuntuu siltä, että pilateksessa ei oikeastaan edes tehdä mitään kovin merkittävää - tunnin jälkeen ei edes välttämättä hengästytä samalla tavalla kuin vaikkapa tanssin jälkeen - niin silti sä tunnet vaikutuksen, viimeistään seuraavana päivänä, kun sä löydät itseltäsi kipeytyneitä lihaksia, joiden olemassaolosta sä et edes tiennyt mitään!

GoGo:n pilateksessa ei kovinkaan paljoa painotettu oikeanlaista hengitystä. Juu, käskettiin hengittää nenän kautta sisään ja suun kautta ulos, omassa hengitystahdissa, mutta kun itse on tottunut juuri siskon ohjauksessa hengittämään "vielä enemmän", niin koko tuntihan sitten meni vähän kuin automaattisesti "enemmällä" hengityksellä. Hengitä sisään nenän kautta isosti kohti kylkiä, uloshenigtyksellä tiivistä lantionpohja, vedä napa sisään ja ylös, liuta kyljet, kylkikaaret, vai miten ne siskon sanaset nyt menivätkään...?

Josko sitä alkaisi useamminkin käymään pilateksessa. Syvien vatsalihasten treenautuessa sitä kai kiinteytyy ihan vahingossa ja samalla kehonhallinta paranee ja on mukavampi esim. käydä tanssimassa!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Omaisten suusta kuultua

Bergamo Historic Gran Prix

Tie pohjoiseen - Kaunis Senjan saari

Kotimatka ja kolikkosuihkut

Mary Kay