Kevyttä kesälukemista

Vaikka säätiedotus oli luvannut kylmää ja sadetta, uhmasin sitä kaikkea tänään pukeutumalla sortseihin ja 3/4-mittaiseen t-paitaan, kun ainakin aamupäivällä aurinko Mansessa vielä näyttäytyi. No, kylmähän oli, vaikka kävellessä hikeä puskikin. Hrr, tottakai vapaapäivät täytyy pilata epäkesäisellä säällä... tosiaan, käväisin aamupäivällä kirjastossa palauttamassa kirjoja ja lainaamassa uusia tilalle. Mukaan lähti varsin... hmmm. "Kevyttä" luettavaa.

Stephen Hawking - Ajan lyhyt historia

Tämä opus on ollut mun books-to-read-listalla jo pidemmän aikaa. Moni mun tuttu on suositellut kyseistä kirjaa mulle, joka tykkää pohtia syntyjä syviä, kirjaimellisesti. Maailmankaikkeus ja yleensäkin joko uskonnollinen tai tieteellinen näkemys maailman synnystä on aina kiehtonut mua järjettömyydellään ja kummallisuudellaan.
Lopulta mä päädyin pohtimaan kaikkea tätä maailmaa ja maailmankaikkeutta. Miten kaikkeen on olemassa vastaus, kaikkeen on olemassa kaava, joka kertoo, miten jokin asia menee. Sä pystyt laskemaan tietyllä kaavalla, kuinka korkealta omena tippuu puusta, jos sä tiedät nopeuden ja ajan, mikä siihen kuluu. Joku todella pystyy laskemaan senkin, että avaruus laajenee. Kaikkeen on ihan oikeasti olemassa vastaus. Mun oli pakko alkaa miettimään, että miksi. Miksi kaikki olisi niin täsmällistä, säännöllistä ja järjestelmällistä tässä maailmassa ilman jotain korkeampaa voimaa? Ilman Jumalaa? Mä en usko, että näin perusteellisesti suunniteltua maailmaa olisi ilman, että joku sen olisi "keksinyt". Tämmönen ei voi olla sattumanvaraista! Ei vaan voi! (Lainaus aikaisemmasta blogipäivityksestäni täältä)

Mm. kaikkea yllä olevaa tulee toisinaan pohdittua niin paljon, että yhtäkkiä sitä tajuaa, ettei missään oikeastaan ole mitään järkeä juuri siitä syystä, että siinä kaikessa niin paljon juuri on sitä järkeä. U know what I mean?

No, innokkaana otin kirjastosta mukaani oikein kuvitetun version, sillä ajattelin, ettei mun aivoilla pelkkä teksti avaisi kaikkea suurta ja ihmeellistä, mitä kirjassa sitten ikinä olisikaan. Olin aivan oikeassa. Kuvat ovat kiva lisä keinoihin ymmärtää kirjan tieteellistä tekstiä, mutta kaikki asiat ne ei siltikään uppoa mun ymmärrykseeni. Olen nyt lukenut kaksi ensimmäistä lukua (Ihmisen maailmankuva ja Avaruus ja aika) ja teksti on niin fysiikkapainotteista, että ihan äklöttää! Minähän en tunnetusti ole mikään "fyysikko", lukion päättötodistuksessa numero oli ehkä 6. Tai 5. Kaikki fysiikka öllöttää mua. Ja sitten mulla on edessä tuo parisataa sivuinen tieteisromaani maailmansynnystä!

Aion kuitenkin pitää mielen avoimena ja positiivisena ja lukea tarmolla eteenpäin, jos vaikka jossain kohtaa palaset loksahtaisivat kohdalleen. Vaikka osa tekstistä meneekin yli hilseen, voin ylpeänä ilmoittaa, että jotain mä kuitenkin myös tajuan! Esim. Laajeneva maailmankaikkeus-otsakkeen alta olen ymmärtänyt jo suurimman osan jutun ydintä. Woaa!

Koraani

Joo, kai tämä sitten on sitä puhdasta mielenkiintoa ja oikein kivaa jatkoa mun toissa kesäiselle Raamattu-projektille!

Musta Raamattu


Hui! Tämä "opus" osui kohdalle ihan vain sattumalta kirjaston rajatieto-hyllystä. Ensin ajattelin tämän olevan jonkinlainen satanistinen teos, mihin kirjan nimi melko vahvasti viittaakin, mutta kyseessä onkin vain muutama Mooseksen raapustama "ylimääräinen" kirja, jotka on kylmästi jätetty Raamatun ulkopuolelle. Sen enempää mulla ei vielä toistaikseksi ole tietoa tämän kirjan sisällöstä, se selvinnee sitten vain lukemalla...

Joten kesälomaa (enää viikko!), komeita mökkeilykelejä ja antoisia lukuhetkiä odotellessa!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Omaisten suusta kuultua

Suosikkikuvat TOP40

Bergamo Historic Gran Prix

Kotimatka ja kolikkosuihkut

Tie pohjoiseen - Kaunis Senjan saari