Satunnaista naisenergiaa

Sillä aikaa, kun olen eksyttänyt itseni pohjois-Skandien ja Norjan vuonojen ytimeen, ajattelin jakaa teille vähän musiikkia, johon olen ihastunut menneen kesän aikana. Kuuntelen paljon Radio Suomipopia ja sieltä on tullut bongattua muutama todella kiva tsipale, vaikka suomalaiset naisartistit eivät ykkössijalla usein meikäläisen listoilla olekaan.

Mutta niin kuin joskus olen varmasti asiasta maininnutkin, kuuntelen enemmän biisejä kuin jotain tiettyä artistia/bändiä tai tiettyä genreä. Alla olevista naisartisteista esimerkiksi Laura Närhi ja Anna Puu kuuluvat suorastaan meitsin inhokkeihin tuotannollaan, mutta silti ovat saaneet aikaan jotain hyvääkin. Syitä siihen, miksi juuri nämä kappaleet ovat mielestäni hyviä, on monia. Toisissa on hyvä soundi, toisissa osuvat lyriikat, toisissa hyvä meininki, joissain kaikki nämä yhdessä.

Olkaas hyvät!

 Anna Puu - Nuori Loiri

Sä näytit nuorelta Loirilta, mulle juuri oikeelta / Tuoksui kesäilta ja loisti kuunsilta / Eka tanssi kertoi sen: sä särkisit mun sydämen / Vaikket sitä edes itse tahdo. Vaikket sitä itse tahtoisikaan.

Ja niin olit kaikki mitä halusin, kaikki mitä tarvitsin / Mutta minä olin sekasin ja mokasin kaiken, kun mä kaikkea epäilin.

Sä kuuntelit mun juttuja. Sä kuuntelit niitä todella / Hurmasit mun perheeni. Isä sano: "Tol on hyvät geenit." / Kun näin kukkia maljassa. "Mitä nyt olet katumassa?" / Sanoin. Ja sanat, kun ne pääsi suusta, mietin onko pääni puusta.

Viime viikkona tunnuit oudolta. Sanoit: "Kulta, pitää jutella." / Luulin, että mä saisin lähteä, mutta päätitkin kosia / Ja niin olit kaikki mitä halusin, kaikki mitä tarvitsin / Olit kaikki mitä halusin, kaikki mitä tarvitsin / Mutta minä olin sekasin ja mokasin kaiken, kun mä "Ei." sulle vastasin.

 Laura Närhi - Viimeinen aamu


Täysin uupuneina / Aamuun valvoneina / Kaikki päätetty / Jäljellä voimattomuus / Silmät kyynelissä / Meidän keittiössä / Ihmetellään kun rauha nyt laskeutuu

Parempaan vaikka tähdättiin / Toisiamme vain syytettiin / Tahallamme loukattiin/ Olen luopunut voitosta / Sinä antanut vain olla / Enää ei oo toiveita

Valo hetkessä saapuu / Pöly leijuu / Radiossa vaihtuu laulut uutisiin / Vaihtuu aamun uutisiin / Tähän kaikki nyt loppuu / Vielä kaikuu / Sanat vaikeet kunnes kovin hiljainen / Nousee aamu viimeinen

Hienot suunnitelmat / Lapset, automatkat / Joku toinen kai kanssasi tehdä ne saa/ Jälkeen pettymysten / Suurten odotusten / En voi vierelläs viipyä kauempaa

Kaikki mistä me haaveiltiin / Hävis vuosien kiireisiin / Väsymykseen vaihdettiin / Mihin tästä nyt lähdetkin / Aina muistathan kuitenkin / Sinua niin rakastin

Hanna Pakarinen - Jokapäiväinen


Pitäiskö nyt vähän jutella / On se sitten mitä tahansa  / Mä oon sun puolellas  / Hiljaisuutes aion rikkoa / Tulen vaikka karmit kaulassa / Onhan tässä näitä vuosia / Ollaan sun puolella
Minä olen sinun ja sinä olet minun jokapäiväinen / Mullon sydämessäni se paikka joka on sun muotoinen  

Sun täytynyt on varmaan raahata mustaa möykkyäsi mukana / Pienestä pojasta / Mul ois sulle yksi idea / Yhdessä me voitais karata  / Meren taakse talvella  / Jouluaatto hiekkaa varpaissa
 
Pääsisinkö rajoillesi maahan koskemattomaan / Illan suussa kylääsi saapuisin / Nuotiolle järven rantaan vierellesi istuisin / Sinuun kietoutuisin

Jonna Tervomaa - Minä toivon
 

Olen käynyt joessa kylpemässä / oranssissa teltassa lempimässä / tiedän miten vislataan / näin elävän Kekkosen / Tarkoitus on elää ja kerran kuolla / henkeen kaikki vetää ja sormet nuolla / tehdä jotain hyvää kun voi / oi, sehän menee kiertoon

Kuka riemun löytää, sen pitäköön / lipun salkoon nyt heti vetäköön / kumpi voittaa / historia vai tulevaisuus

Uusi ja uljas on aamu kun  parvekkeelta katselen / uudestisyntynyt maisema / sinne pian mä astelen
 / Minä toivon rumpujen pärinää / ikinälkäistä elämää / ja toivon koskien kohinaa / koko pitkää sinfoniaa 

Kaupungissa käynyt oon eksymässä /muodon vuoksi anteeksi pyytämässä / ihastunut ihmiseen / ja nukahtanut viereen

Kuka riemun löytää, sen pitäköön / lipun salkoon nyt heti vetäköön / eläköön ei historia vaan tulevaisuus

Minä toivon selkäni värinää / toivon rakkautta repivää / minä toivon kaaosta, kapinaa / ensiaskelten vapinaa / Minä toivon huomisen tulevan / toivon soihtujen korkeina palavan / toivon taivaan täydeltä satavan /koko pitkää sinfoniaa

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ol niingon gotonas!

Travel Always Finds a Way

Mary Kay

Omaisten suusta kuultua

Tie pohjoiseen - Kaunis Senjan saari