Mainoksista, ihmisistä ja alkoholista

En tiedä, olenko enemmän vihainen vai surullinen uudesta alkoholilaista ja tästä holhouksesta, jota me suomalaiset joudumme osaksemme kokemaan näinä päivinä. Että jos tässä maassa ei ole parempaa tekemistä kuin vahtia sitä, missä lukee viski ja mitä kukakin juo, niin se haaveiltu muutto Sewardiin alkaa kuulostaa erihyvälle vaihtoehdolle...

On totta, että suomalaiset juovat paljon. Jopa liikaa. En koe sen kuitenkaan olevan  Suomessa se ykkösongelma, joka pitäisi hoitaa. Vanhustenhuolto, opiskelijat... mitä näitä nyt on. Jos joku haluaa ryypätä joskus tai joka päivä, on se jokaisen oma asia. Eihän se ole kuin ihmismielen heikkoutta; juoda niin, että maksa viheltää. Tai jos ei heikkoutta, niin ainakin vakava sairaus ja riippuvuus. Tätä mieltä siitäkin huolimatta, että meidän kaikkien ansaitsemia verorahoja käytetään heidän hoitamiseensa. 

Olisiko mahdollista säästää sitten jostain muusta? Vaikka kansanedustajien palkoista, hmm? Juominen ei kuitenkaan ole viime vuosina radikaalisti noussut suomalaisten keskuudessa ja on huomattavasti todennäköisempää kuolla auto-onnettomuudessa kuin viinaan.  

Ihmismielen heikkoutta altistua houkutuksille, joita mainokset luovat. Erilaiset mielikuvamainokset alkoholista. En jaksa uskoa, että kukaan ostaa Ron Jeremy -rommia siksi, että saisi paljon naisia. Johan pitää olla tyhmä, jotta uskoo tällaiseen kuvitelmaan. Ihan oikeasti tyhmä. Tällaiset Ron Jeremy -rommin kaltaiset tapaukset osoittavat vain sen, miten tavallista kansaa aliarvioidaan ja pidetään oman arvostelukykynsä hukanneina idiootteina, jotka tarvitsevat johdatusta parempaan. 


Uudella alkoholilailla pyritään vähentämään nuorten juomista. Kuka kuvittelee, että joku nuori pyytäisi ostamaan itselleen juotavaksi jotain  rommia?! Eihän siitä kukaan nuori tykkää! Kyllä se kulutus kohdistuu johonkin aivan muihin juomiin; ihan tasan tarkkaan niihin miedompiin vaihtoehtoihin. Eikä kukaan nuori edes tiedä, kuka on Ron Jeremy ilman googlea. 

Ron Jeremy -rommin tapaus nyt tässä vain esimerkkinä.

On monia maita, joissa alkoholimainonta on äärimmäisen vapaata ja silti alkoholinkäyttö pysyy kurissa. Onko siis vika itse suomalaisissa vai tosiaan itse mainoksissa? Mietitäänpä hetki.

En usko ollenkaan mielikuvamainontaan. En vain jaksa uskoa, että ihmiset todella kuvittelisivat tietyn kuvan tietyyn tuotteen yhteydessä automaattisesti tarkoittavan jotain. Enkä tarkoita pelkästään alkoholimainontaa, vaan ihan yleisesti kaikkea mainontaa. Tiedän, kyse on ehkä enemmänkin siitä alitajuntaisesta fiiliksestä, jonka jokin mainos luo ihmisen edes itse huomaamatta tätä, mutta hei c'mon! Eivät ihmiset nyt kuitenkaan ihan täysin mielettömiä eläimiä ole, jotka elävät täällä pelkän vaiston ja alitajunnan varassa. Omaa harkintakykyä opetetaan käyttämään jo lapsena - tai ainakin se olisi suotavaa.


Mua suoraan sanoen loukkaa tällaiset lait, joilla pyritään holhoamaan kansaa. Kuka ikinä tällaisen idean takana koskaan on ollutkaan, haluaisin hänen pyytävän minulta - ja monelta muulta - anteeksi. Usein valitan, että suomalaiset ovat niin helposti mielensä pahoittavaa väkeä, mutta nyt voin sanoa pahoittaneeni mielen minäkin. Virallista anteeksipyyntöä odotellessa.

Tulee mieleen eräskin mielen kuohua aiheuttanut uutinen jostain vuosien takaa, mitä en nyt löydä mistään etsimälläkään. Silloin joku ministeri oli pahoittanut mielensä, kun Jouluoluen etiketissä oli tonttuja. Tontut kuulemma houkuttelevat lapsia juomaan. Ensinnäkin; tontut ovat vanhoja partasuisia äijänkäppänöitä, miten mikään sellainen voisi houkutella pientä lasta luokseen? Toisekseen; pitää olla sitten todella pieni lapsi, että haksahtaa johonkin helkkarin tonttuihin!

Olen todella syvästi pettynyt tähän alkoholilakiin, joka kaikesta huolimatta mielestäni puuttuu ihmisen sananvapauteen hyvin radikaalisti. Olkoonkin vain mielipidekirjoitus tapahtumasta, jossa maistellaan viskiä ja olutta. Tuskin sinne ne teinit kuitenkaan menevät, vaan harrastelijat, jotka eivät edes juo humaltuakseen.

Tekstin pointti oli muuten se, että meitä suomalaisia aliarvioidaan.

Kommentit