Mummila / Runoranta

Istun mökin tuvassa, odottelen puusaunan lämpiämistä ja katselen kylmänä vellovaa Lehesselkää. Tämän kesän mökkeilykausi on saatu käyntiin. Säässä olisi tietysti toivomisen varaa, kun katselee tuota sadetta enteilevää, tummanharmaata pilvimassaa yläpuolella, mutta tosiasia on se, että mökillä viihtyy säällä kuin säällä. Eilen oli kaunis ilta.


Aurinkoisina päivinä ulkoa löytyy kaikenmoista touhuttavaa ja jos ei niin touhuttavaa, niin aina voi kantaa rannalle tuolin ja ottaa ihan rennosti, kuunnella järven liplatusta ja ehkä kastautua välillä veteen. Sateella ja kylmällä kelillä on mukava istuskella takkatulen äärellä sisällä ja lueskella vaikka hyvää kirjaa tai kirjoitella itse. Mökki onkin mulle henkilökohtaisesti hyvin inspiroiva ympäristö. Täällä saan yleensä aina aikaan paljon ja vielä melko hyvääkin tekstiä. Ainakaan ei tarvitse heti olla deletoimassa jokaista kappaletta ja lausetta, näin olen huomannut.


Tämä mökki on mulla sydämessä. Se on mulle kuin mummola. Mun molemmat isovanhemmat ovat kuolleet ja todellista lapsuuden mummolaa, eli mummilaa, Korpilahdella ei enää ole. Korpilahtikin on mulle tärkeä. Siellä vietin kaikki lapsuuden lomat äidin ja veljen kanssa. Näen aika usein unta mummilasta ja herätessä usein harmittaa kovasti, että sen omistaa nykyisin joku toinen eikä siellä ole mahdollista käydä. Toisinaan jostain leijailee mun nenään saunan eteisen tuoksu, joka mummilassa oli jotenkin aivan erityinen. Hassua, että tätä kirjoittaessa, en muista sitä tuoksua, mutta se tuleekin mieleen usein kysymättä. Tämä mökki kuitenkin jollain tapaa korvaa menetetyn mummilan.

Vaikka isovanhemmista onkin aika jo jättänyt, tulee tämä paikka olemaan aina heidän. Jos talvisin vietin lomani Korpilahdella, kesät vietin täällä. Mökki on alunperin siis mummini ja pappani kesänviettopaikka, jossa jo äitini on viettänyt lapsuutensa kesiä ja äitekin on jo sentään 60+. Tämän paikan arvoa ei voi mitata rahassa, vaan siinä, mitä kaikkea ja kuinka monta sukupolvea se on nähnyt.

Aikaisemmin olen mökistä kirjoitellut mm. täällä viime keväänä.

Nyt rantasaunaan nauttimaan maailman parhaista löylyistä! Hyvää alkavaa kesää kaikille lukijoille! Ootte rakkaita! ^.^

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Omaisten suusta kuultua

Suosikkikuvat TOP40

Bergamo Historic Gran Prix

Kotimatka ja kolikkosuihkut

Tie pohjoiseen - Kaunis Senjan saari