15. huhtikuuta 2016

Best stories


Explorer Glacier, Portage Glacier Rd, Alaska
Taas on "se aika vuodesta", kun tämä matkustaminen ja etenkin siihen liittyvät raha-asiat mietityttää. Kirjoittelin tästä joskus aikaisemminkin täällä. Itseasiassa sekin on kirjoitettu juuri ennen Alaskan matkaa pari vuotta sitten. Se ei kuitenkaan ole yllättävää, sillä Alaska ei todellakaan ole edullinen matkakohde, vaikka noudattaisikin budjettimatkailun periaatteita. 

Alaska on yksi Yhdysvaltojen kalleimmista osavaltioista. Muutama vuosi sitten Alaskan hintataso osui aikalailla samaan hintakategoriaan Suomen kanssa, ja joissain tuotteissa mentiin jopa kalliimman puolelle. Esimerkiksi Anchoragen Carrsin lihatiskillä lihakimpaleiden hinnat saivat silmät pyörimään päässä. Tupakkaa ostaessa saatoin olla lähellä hyperventilaatiota. Eräs dominikaanitasavaltalainen kaveri kehui Alaskassa olevan helpaa tupakkaa, kun tavallinen aski maksoi  n. $10, mutta olisitte nähneet sen ilmeen, kun kerroin Suomesta saavan samaa tupakkaa melkein puolet halvemmalla. 

Rahaa siis tulee palamaan, tiedän sen jo nyt. On vähän paha mieli. Taas kerran. Etenkin, kun laitoin juuri tilaukseen paremmin reissuille mukaan soveltuvamman miniläppärin. Yritän koko ajan oppia paremmaksi pakkaajaksi ja mitä vähemmän ja mitä kevyempää ja mitä pienempää on mukana, sitä parempi. 

Mä en ymmärrä, miksi tää raha-asia stressaa mua niin paljon. Tuleva reissu ei kuitenkaan jätä mua pennittömäksi eikä aja sillan alle asumaan. Joudun jälleen kerran toki kajoamaan mun säästötiliin, mutta juuri näitä hetkiä vartenhan mä sitä rahaa olen sinne säästänyt! Näitä hetkiä varten mä olen raatanut töissä! Tämä on nyt se hetki käyttää se raha ennen kuin ehtii kuolla! Sitä paitsi... onko se rahanmeno koskaan jälkeenpäin harmittanut? NO EI OLE. Sehän on kuitenkin vain rahaa. Pääasia on, että sielu ja mieli ovat kunnossa. Ja minun sielu ja mieli ovat kunnossa, kun lentokoneen pyörät irtoavat maasta ja näen ja koen jotain uutta ja jännittävää. Toki haaveilen meille kotiin vuodesohvasta ja kaikista kivoista sisustusjutuista ja pitkään mielessä on kummitellut se kaukoputkikin, jolla tiirailla yötaivaalle, mutta kyllä nämä matkahommat menee aina kaiken edelle. En minä sille vaan voi mitään.

Hafelekarspitze, Innsbruck, Itävalta
Vielä olisi myös pari juttuja ennen matkaa, jotka myös syövät kukkaroa.
  1. Matkavakuutus mulla juoksee ympäri vuoden muiden vakuutusten rinnalla, joten siitä ei tarvitse huolehtia. Sen sijaan matkatavaravakuutus pitää ostaa. Ei minua haittaisi, jos jotkut rytkyt häviäisivät matkan aikana johonkin, vaan enemmän se vakuutus on mun kameraa ja tietokonetta varten. 
  2. Uusi ESTA-hakemus pitää täyttää. Jos haluaa matkustaa Yhdysvaltoihin Visa Waiver Program -maan kansalaisena (Suomi kuuluu tähän), pitää täyttää ESTA (Electronic System for Travel Authorization) -lomake netissä viimeistään 72 tuntia ennen matkaa. Se maksaa 14 dollaria ja on voimassa pari vuotta. Miksi mun sitten pitää täyttää uusi hakemus, vaikka edellisestä Alaskan matkasta on vielä alle pari vuotta? Koska mulla on tässä välissä vaihtunut passi. Damned.
  3. Ennen kuin voin täyttää ESTAa, mun pitää varata jokin kortteeri kohteesta, sillä sen osoitetta kysytään lomakkeessa (sen lisäksi, onko kyseisellä matkustajalla yhteyksiä natsi-Saksaan...). Se pitää maksaa. Samoin pitää varata ja maksaa Reykjavikin majoitus. 
Ihanaa matkakuumetta. En malta odottaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Sana vapaa!

Luetuimmat

Arkisto