7. maaliskuuta 2012

Lämmintä, aurinkoa ... Nepal?

Pohjoismaalainen trendi on matkustaa sinne, missä on lämmintä. No, kyllähän sen toisaalta ymmärtää, kun suurin osa vuodesta on pimeää ja kylmää. Voitte varmaan kuvitella, kuinka monta kertaa mua on tuijotettu monttu auki ja kyselty huuli pyöreänä, että eikös siellä ole kauheen kylmä...?, kun olen kertonut matkustavani Nepaliin. Monelle tuntuu olevan sangen omituista, etten matkusta esimerkiksi Thaimaaseen, kun kerran Aasiaan olen menossa. Suomalainenhan rakastaa lämpöä ja aurinkoa!

Itse en niinkään valitse lomakohdetta lämpötilan tai valon määrän perusteella. Enemmän kiinnostaa paikallinen kulttuuri, tajuntaan iskevät elämykset, ihmiset. Ihan sama, onko kohteessa yhtä kylmä kuin Suomessa tammi-helmikuussa, sillä uudet kokemukset tai muuten onnistunut loma eivät mielestäni riipu siitä, kuinka lämmintä tai kylmää kohteessa on.

Toisaalta meikäläisellä vaikuttaa paljon esimerkiksi se, että mä rakastan talvea, pimeää ja kylmää (paitsi autoillessa). Mä rakastan myös sitä, kun keväällä lumet alkaa sulaa, luonto herää ja tulee valoisaa. Mä rakastan kesän lämpöä, tuoksuja ja vihreyttä sekä syksyn tummia sävyjä, sadetta, koleutta. Jokaisesta vuodenajasta löytyy jotain positiivista ja ihanaa. Siksi mua ei oikeastaan kiinnosta, minkälainen sää kohteessa on - tai paremminkin, kuinka lämmintä siellä on.


Sen verran on kuitenkin pakko myöntää, että Nepalin matkan ajoituksen valitsin ihan vain paikallisten sääolosuhteiden mukaan. Maaliskuussa Nepalissa on pääosin kirkasta ja aurinkoista, eivätkä pilviverhot tällöin estä näkyvyyttä vuorille. Mulla ei tosin ollut hajuakaan, kuinka lämmin tai kylmä Nepalissa olisi maaliskuussa. No, hieman osviittaa tuossa oikealla siitä, onko siellä Nepalissa sitten kylmä vai lämmin.

Okei, kyllä mä myönnän, että on mukava matkustaa lämpimiin maihin, etenkin pitkän talven jälkeen, kun jo on alkanut odotella kuumeisesti sitä kevättä. Aurinko + lämmin = täydellinen loma ei kuitenkaan ole itsestäänselvä, aina paikkansa pitävä yhtälö.

Onhan Nepalissa lämmin päivisin, toisin kuin moni kuvittelee. Mietityttää vain, kuinka sitä tarkenee yöt tasan taatusti eristyksettömissä hostellihuoneissa, kun yöllä lämpötila tippuu alle kymmeneen asteeseen. No, ei muuta kun villapaitaa mukaan!

2 kommenttia:

  1. ThaimaaHAN! EI THAIMAASEEN! Se on Thai-maa eli Thai-maaHAN! Minä ainakaan mihinkään maaseen matkusta... Prkl! ;)

    VastaaPoista
  2. Vähän sama dilemma kuin KOSKENPÄÄLLE, mutta JÄRVENPÄÄHÄN. ;)

    VastaaPoista

Sana vapaa!

Luetuimmat

Arkisto