21. helmikuuta 2013

Expedition Africa: Lake Manyara

Ensimmäisenä safaripäivänä ajoimme Great Rift Valleyyn eli itä-Afrikan suureen hautavajoamaan (joka miljoonien vuosien päästä syvenee niin, että itäinen osa Afrikkaa vallan irtoaa koko Afrikan mantereesta ja väliin puskee meri). Hautavajoaman alueella asuu merkittävä osa koko Tansanian Maasai-heimoista, joten ennen kuin pääsimme ihastelemaan mitä eriskummallisimpia ja kunnianhimoisimpia villieläimiä, meidän oli tietysti nopeasti vilkaistava perinteisia Maasai-markkinoita ja ostettava kylän erikoisuutta: punaisia banaaneja! Maku oli melkolailla sama kuin ihan tavallisissakin banaaneissa, mukana oli ehkä aavistus makeutta.

Meidän kulkupeli. Sivuikkunat oli suljettava välillä, koska paikka kuhisi v**tumaisia, varastelevia apinoita! Katon sai nostettua ylös ja sen kautta olikin hyvä tarkkailla ympäristöä.

Great Rift Valleyn laitamia.
Maasai-markkinat. Myynnissä oli kaikkea hedelmistä lehmiin.
Maasai-asumuksia lammen rannalla.
Olimme siis viimein valmiita suunnistamaan Manyara-järvelle, joka tunnetaan maailmalla "sinä kuuluisana flamingo-järvenä". Meidän  seurueeseen kuului minun ja avopuoliskon lisäksi kaksi espanjalaistyttöä Maria ja Najda sekä meidän kuski/opas Gregory, joka osoittautui kolmen päivän safaroinnin aikana todella hauskaksi kaveriksi!

Tässä kohtaa fiilis oli lähinnä kuin Jurassic Parkissa. Olisin hyvinvoinut kuvitella, että puskista jyrää kohta vähintään jonkin sortin dinosaurus...

Oliivipaviaaneja (olive baboons) oli PALJON. Kuvat eivät edes paljasta niiden satapäistä joukkiota!

Kuuluisa Manyara-järvi. Koska Tansaniaa koetteli tammikuussa kuiva kausi, tarkkasilmäisempi voi huomata, että järvikin on pienentynyt siitä johtuen.

Elämän kiertokulku.

"Joki", kuivan kauden tekosia.

Tässä kohtaa nenään leijaili ihan kotoiset tuoksut. Lauma buffeleita (African buffalo)

Antilooppi.

Kirahvien näkemistä odotin safarilta erityisesti, sillä en ole koskaan nähnyt kirahvia edes eläintarhassa! Toisaalta minkä tahansa eläimen näkeminen niiden luonnollisessa ympäristössä, vapaina ja villeinä luonnossa, on PIKKUISEN eri asia kuin katsella niitä eläintarhan kaltereiden läpi. Kokemus on aivan mahtava, joten en voi kuin suositella todellista Afrikan safaria!

Seepralauma

Kaiken sen kuivuuden keskellä oli vehreääkin.

Herrasmiesnorsut.

Impala-lauma.

Siniapinat (blue monkey). Katsokaa tuota kunnianhimoista häntää!

Paviaani-invaasio! Noita oli ihan saakelisti!

Yövyimme molemmat yömme Lake Manyaran läheisyydessä, hautavajoaman "reunalla", Safari Panorama Campissa, josta oli aivan huikeat näköalat alas luonnonpuistoon. Majoitus oli teltta-tyyppinen, mutta sentään teltoissa oli sängyt!

Lake Manyara meidän leiripaikalta katsottuna.
Illalla meidän kokki Charles valmisti meille aivan mielettömän maukkaan illallisen ja vaikka me kovasti jotain hyvin eksoottista odotettiinkin (esim. krokotiilia), menu sisälsi kanakeittoa, riisia, nautaa, kasviksia, salaatin ja paistetun banaanin. Charles olikin huippukokki, oikein alaa opiskellut, ja piti safarin aikana niin hyvä huolen meidän ravitsemuksesta, että ei kyllä ollut valittamista! Harvemmin sitä on ollut tilanteissa, joissa on ihan OMA ammattikokki kokkaamassa! Ruokailun jälkeen istuttiin hetki iltaa espanjalaisten ja seuraan eksyneen australiaiskaverin kanssa ja katseltiin akrobatia-show'ta.

Olisin toki käynyt suihkussakin, mutta leiripaikan suihku- ja wc-tilasta hävisi sähköt pimeän tullen, joten en alkanut kikkailla taskulampun ja suihkun kanssa... olo oli kuitenkin uskomattoman likainen, koska olimme koko päivän hikoilleet pölyssä ja paskassa. Voitte vain kuvitella, miten mun rusketus "lisääntyi" seuraavan samanlaisen päivän jälkeen. Sitten pääsin kyllä jo pesullekin, mutta tilanne oli ehkä onnettomin ikinä. Ei voida mainita ainakaan sanaa 'paine', kun muistelen "suihkua". Voidaan varmaan puhua ennemmin ohuen ohuesta vesilirusta... no, sainpahan ainakin pestyä itseni, vaikka siinä astetta kauemmin menikin! Afrikkaan ei ehkä kannata matkustaa ainakaan, jos budjetti on minimaalinen ja silti haluaa päästä päivittäin suihkuun ja kunnolliseen sellaiseen...

Nukkumaan mennessä mun yöunet katosivat välittömästi, kun mun patjan päällä möngersi joku pieni matonen. Kietouduin kyllä niin tiukasti makuupussiini, että yöllä olin kuolla siihen kuumuuden ja hien määrään. Muuten pohjois-Tansaniassa oli oikeastaan viileämpi kuin etelässä, vaikka mestat olivatkin sen 600 kilometriä lähempänä Päiväntasaajaa. Päiväntasaajan läheisyys olikin siitä kettumainen juttu, että aurinko porotti aina pään päältä ja varjoa oli vaikea löytää.

Koska leiripaikkamme oli aika korkealla, yöllä tuuli niin, että olin varma teltan pian kohoavan ilmaan ja lentävän puhurin mukana johonkin kauas. Oli myös päivää vaille täysikuu ja kuu sitten ystävällisesti päätti kumottaa mun silmiin aamuyöstä, koska olimme avanneet teltan "tuuletusikkunat". Yö oli lievästi sanottuna levoton, vaikka muutamia tunteja sainkin nukuttua.

Auringon noustessa olimme kuitenkin valmiita jatkamaan tutkimusretkeä. Söimme täyttävän Charlesin valmistaman aamupalan, hyppäsimme kaaraan ja lähdimme ajamaan kohti Ngorongoron kraateria.
Havainnollistava kartta, missä päin maailmaa ja Tansaniaa liikuimme safarin aikaan.

Lonely Planet on listannut must see - eläimet Tansania-oppaaseensa. Tässä kyseinen lista. Yli on vedetty kaikki ne, jotka näimme Lake Manyara National Parkissa. Linnuista saatoimme nähdä enemmänkin, mutta muistini syövereistä tunnistin vain muutaman.

BIG CATS
Lion
Leopard
(tai ainakin sen häntä...)